Predloženim izmjenama i dopunama prvenstveno se vrši elementarna i neophodna diferencijacija u postupku prijema u Oružane snage BiH. Naime, predlagači naglašavaju da prijem lica iz civilstva koje nije već u službi u Oružanim snagama i nema osnovna vojna znanja ne može biti identičan kao za vojna lica koja su već u službi. Vojno lice već posjeduje osnovna vojna znanja i vještine koje lice iz civilstva tek treba savladati. Podvrgnuti obje kategorije istom postupku prijema i obuke predstavlja suvišno trošenje resursa i vremena. Vojna lica tako novim odredbama prolaze drugačiji put prijema i time se postižu uštede u procesu prijema i vremenu neophodnom za obuku. Detaljnije o procesu prijema možete čitati klikom na opciju “Preuzmite tekst zakona”.
Nadalje, vrši se usaglašavanje s navedenim izmjenama tako što se pojam “osnovna vojna obuka” zamjenjuje pojmom “obuka za prijem”, koje ima šire značenje i obuhvata obuku svih kategorija (lica iz civilstva, vojnika, podoficira ili oficira) za prijem u vojnu službu. Time se stvaraju pretpostavke za potpunije uređenje obuke u planskim dokumentima Oružanih snaga BiH. Također, vrši se povećanje dobne granice za kandidate/kinje iz Oružanih snaga BiH s 35 na 40 godina života. Time se daje mogućnost efikasnije upotrebe raspoloživih i adekvatno obrazovanih ljudskih resursa na način da se postojeći vojnici i podoficiri kroz sistem obuke osposobljavaju za obavljanje viših dužnosti podoficira i oficira. Na taj način dodatno se motiviraju pripadnici Oružanih snaga da se usavršavaju radi napredovanja u službi.
U sklopu predloženih izmjena izvršeno je i povećanje dobne granice kojim se daje mogućnost da se gornja starosna granica zanemari po propisu koji donosi ministar odbrane. Ovaj izuzetak odnosi se na prijem za poslove i zadatke posebno značajne za odbranu. Imajući u vidu da trenutni prijem nije ograničen starosnom granicom lica koje se prima, predložena izmjena predstavlja preciziranje potrebno za nesmetan prijem po ovom načinu. Detaljnije možete pročitati klikom na opciju “Preuzmite tekst zakona”.
U skladu s navedenim, regulira se i proces prijema za vojnike tokom cijele godine kako bi regrutacija mogla biti kontinuirana. Sva formacijska mjesta vojnika u Oružanim snagama BiH koja se trebaju popuniti objavljuju se na web stranicama, društvenim mrežama, javnim glasilima, oglasnim tablama regrutnih centara, lokacijama Oružanih snaga BiH i svim drugim prikladnim mjestima, kako bi se zainteresirani kandidati mogli prijavljivati tokom cijele godine.
Sam proces upućivanja na preglede i obuku vrši se u određenim periodima, ali se u međuvremenu može kontinuirano raditi na privlačenju kandidata za službu u Oružanim snagama BiH. Predmetnim načinom prijema osigurat će se pretpostavke za efikasniji i dinamičniji koncept popune svim kategorijama, s obzirom na to da se u narednom periodu, do 2025. godine, zbog godina starosti propisanih Zakonom, očekuje prekid službe velikog broja profesionalnih vojnih lica. Vojnici i podoficiri koji postanu podoficiri i oficiri također će povećati broj upražnjenih pozicija u kategorijama vojnika i podoficira koje je potrebno popuniti. Time se stvaraju i dodatne obaveze za popunjavanje novonastalih upražnjenih mjesta.
Prijem podoficira i oficira je zbog preglednosti reguliran posebnim stavovima, dok se, suštinski, ništa nije promijenilo. Metode i načini prijema podoficira i oficira nisu izmijenjeni u odnosu na postojeća zakonska rješenja, dok su izvršena tehnička unapređenja proceduralne prirode. Inkorporira se i odredba Zakona o ravnopravnosti spolova radi ostvarivanja stvarne ravnopravnosti, spolova koja predstavlja dio aktivnosti iz oblasti “Žene, mir i sigurnost”. Osim toga, inkorporiranje ovih normi u zakonodavstvo predstavlja implementaciju odluka Vijeća ministara BiH te Parlamentarne skupštine BiH na provođenju rodne ravnopravnosti u BiH i Rezolucije Vijeća sigurnosti 1325. Detaljnije o cjelokupnom načinu prijema u službu možete klikom na opciju “Preuzmite tekst zakona”.
Kao druga oblast izmjena uređuju se statusna pitanja vojnika i podoficira koji su u procesu prijema za podoficire i oficire. Predlagač navodi da je tokom obuke u posljednjoj godini za kandidate/kinje koji su udati/oženjeni prekidana profesionalna vojna služba po postojećim zakonskim rješenjima, čime su gubili plaću i naknade. Navedena situacija dovodi u nepovoljan položaj navedena lica i djeluje destimulirajuće te uzrokuje pad interesiranja za službu. Predložene izmjene zakona rješavaju to pitanje na način da će vojnici i podoficiri zadržavati svoja stečena prava po osnovu postojećeg ugovora za koje su već planirana budžetska sredstva.
Izvršena je i izmjena odredbe o početnom činu u koji se lice prima radi deficitarnih specijalnosti poput ljekara, inženjera i slično, odnosno lica koja se primaju u činove predviđene za te specijalnosti. Detaljnije o tome možete klikom na opciju “Preuzmite tekst zakona”.
Članovima 7, 8, 9, 11. i 12. predloženih izmjena i dopuna vrši se formalno usaglašavanje terminologije propisane izmjenama u drugim članovima.
Detaljnije se reguliraju i nova stanja u službi, odnosno stanja koja se odnose na postupak prijema u čin podoficira ili oficira i stanja koja se odnose na raspored do postavljanja na dužnost. Kao što je već naglašeno, stanja u postupku prijema na čin omogućavaju profesionalnim vojnim licima da tokom procesa prijema zadrže postojeća prava i imaju odgovarajuće stanje u službi. Obračun plata, naknada i dodataka vrši se u skladu sa Zakonom o plaćama i naknadama u institucijama BiH te propisima Vijeća ministara i Ministarstva odbrane koji reguliraju tu oblast. Uzimajući u obzir da se radi i o vojnim i pravnim i finansijskim aspektima, najadekvatnije rješenje jeste aneks na postojeći ugovor, kojim bi se, sporazumno i u skladu s propisima, riješilo pitanje naknada, dodataka te ostalih prava i obaveza između vojnog lica i Ministarstva odbrane.
Stanja u službi koja se odnose na raspored do postavljenja na dužnost tiču se profesionalnih vojnih lica koja se vraćaju s višegodišnjih dužnosti ili školovanja. Ta stanja postojećim zakonskim rješenjima nisu bila odgovarajuće regulirana. Ovim zakonskim rješenjem se licima poput vojnodiplomatskih i vojnih predstavnika BiH stanja u službi reguliraju na odgovarajući način, a o čemu detaljnije možete čitati klikom na opciju “Preuzmite tekst zakona”.
Članom 13. predloženih izmjena i dopuna otklonjeni su nedostaci u načinu postupanja prilikom prestanka službe profesionalnih vojnih lica. Postojećim zakonskim rješenjima određeno je da se postupak donošenja upravnih akata vrši nakon nastupanja činjenice koja je osnov za prestanak službe. Predloženim rješenjem navedeni akti pripremaju se prije nastupanja činjenice a primjenjuju se danom prestanka službe.
Naposljetku, Ministarstvu odbrane BiH dat je rok od tri mjeseca da izvrši usaglašavanje svih podzakonskih akata s novim odredbama ovog zakona.
Fotografija: vecernji.ba