Rudarska djelatnost, u smislu ovog zakona, obuhvata rudarske istražne radove, eksploataciju mineralnih sirovina, gradnju, montažu, demontažu, instaliranje i održavanje u rudarstvu, kao i izradu i reviziju tehničke dokumentacije za tu djelatnost, te sanaciju, tehničku i biološku rekultivaciju zemljišta oštećenog rudarskim radovima.
DIO PRVI – OPĆE ODREDBE
U ovom poglavlju, u članovima od 1. do 12., nalaze se odredbe o predmetu Zakona, pojašnjenje pojmova, odredbe o upravljanju mineralnim sirovinama, primjeni Zakona, rudarskoj djelatnosti, mineralnim sirovinama i vrsti mineralnih sirovina, rudarskim radovima, rudarskim objektima i postrojenjima, rudničkim vodama, sticanju prava na eksploataciju mineralnih sirovina, eksploatacionom polju i zabrani eksploatacije mineralnih sirovina pri izvođenju građevinskih radova.
DIO DRUGI - UPRAVLJANJE MINERALNIM SIROVINAMA
Drugo poglavlje sadrži odredbe o: Strategiji upravljanja mineralnim sirovinama, Planu upravljanja mineralnim sirovinama i nadležnostima za donošenje i Planu upravljanja mineralnim sirovinama i prostornom planiranju.
DIO TREĆI - IZVOĐENJE RUDARSKIH RADOVA
Ovaj dio Zakona detaljno reguliše uslove i način izvođenja rudarskih radova, kao i način rukovođenja poslovima u rudnicima, zatim formalne i druge uslove za obavljanje rudarskih i drugih poslova u rudarstvu, te potrebne dozvole za izvođenje radova na eksploataciji mineralnih sirovina i drugih rudarskih radova.
U čl. od 16. do 19. sadržane su odredbe o: uslovima za izvođenje rudarskih radova, načinu izvođenja rudarskih radova, radu više izvođača rudarskih radova u rudarskim objektima i propisima pri izvođenju rudarskih radova.
Čl. od 20. do 23. regulišu: službu spašavanja, vatrogasnu služba i službu prve pomoći, postupke radnika i privrednog društva u slučaju pojava iznenadnih opasnosti, provođenje stručnih poslova u oblasti zaštite na radu i zaštite zdravlja radnika na radu i rukovođenje poslovima zaštite na radu i zaštite zdravlja radnika na radu.
U čl. od 24. do 31. sadržane su odredbe o: rukovodećim osobama u rudarstvu, glavnom tehničkom rukovođenju u jamskoj i površinskoj eksploataciji, glavnom tehničkom rukovođenju u bušotinskoj eksploataciji, tehničkom rukovođenju, uslovima za obavljanje poslova rudarskih mjerenja, nadzorniku u rudarskim objektima, poslovođi i samostalnom rukovanju eksplozivnim sredstvima u rudarstvu.
U čl. od 32. do 37. sadržane su odredbe o: završenim školama i fakultetima potrebnim za obavljanje određenih rudarskih poslova i tehničkog rukovođenja, stručnom ispitu za tehničko rukovođenje, nadzoru nad rudarskim radovima i samostalnom obavljanju rudarskih mjerenja i polaganju stručnog ispita, potrebnom radnom iskustvu za obavljanje određenih poslova u rudarstvu, obavezama privrednog društva za izvođenje radova, knjizi rudarskog nadzora i vođenju te knjige.
U čl. od 38. do 49. sadržane su odredbe o: potrebnim dozvolama za izvođenja radova na neposrednoj eksploataciji mineralnih sirovina, zahtjevu za izdavanje dozvole i sadržaju dozvole za eksploataciju, ukidanju dozvole za eksploataciju, prestanku važenja dozvole za eksploataciju, zahtjevu za produženje dozvole za eksploataciju, dozvoli za potpunu i trajnu obustavu eksploatacije, dozvoli za izvođenje radova i gradnju objekata prema rudarskom projektu, privremenoj dozvoli za izvođenje rudarskih radova, konačnoj dozvoli za izvođenje rudarskih radova, početku izvođenja rudarskih radova, dozvoli za upotrebu rudarskih objekata, postrojenja, uređaja i instalacija i dozvoli za obavljanje periodičnih pregleda.
DIO ČETVRTI - MJERE ZAŠTITE NA RADU
Četvrto poglavlje reguliše mjere zaštite na radu, pa tako sadrži odredbe o provođenju mjera zaštite na radu, sigurnosti i zdravlju radnika na radu, izradi akta o procjeni rizika, poduzimanju mjera za zaštitu života građana i osiguranje imovine, upoznavanju sa propisima i uvođenju u posao, obavezama poznavanja propisa iz oblasti zaštite na radu i sankcije za nepoznavanje propisa, privremenom udaljavanju radnika sa posla i zabrani unošenja određenih sredstava u jamske objekte.
DIO PETI - PRIVREMENA, POTPUNA I TRAJNA OBUSTAVA RUDARSKIH RADOVA
Peto poglavlje sadrži odredbe o privremenim, potpunim i trajnim obustavama rudarskih radova, kao i sanaciji i rekultivaciji posljedica rudarskih radova na okoliš, prestanku prava i obaveza privrednom društvu, otklanjanju posljedica rudarskih radova i katastru eksploatacijskih polja.
DIO ŠESTI - TEHNIČKA DOKUMENTACIJA I PROJEKTIRANJE
Ovim poglavljem Zakona definiše se potrebna tehnička dokumentacija u rudarstvu, te se propisuje način izrade elaborata i rudarskih projekata.
U čl. od 66. do 76. sadržane su odredbe o: tehničkoj dokumentaciji u rudarstvu, usklađenosti tehničke dokumentacije, vrsti rudarskih projekata, idejnom rudarskom projektu, glavnom rudarskom projektu, dopunskom rudarskom projektu, tehničkom i pojednostavljenom rudarskom projektu, rudarskom projektu za istraživanje čvrstih mineralnih sirovina, nostrifikaciji rudarskih projekata, ponovnoj eksploataciji mineralnih sirovina.
U čl. od 77. do 81. sadržane su odredbe o: izradi elaborata i kategorizaciji jama i jamskih prostorija, izradi rudarskih projekata, osposobljenosti osoba za izradu rudarskih projekata, ovlaštenim osobama i pisanoj izjavi.
U čl. od 82. do 86. sadržane su odredbe o: reviziji rudarskog projekta, uslovima i pravu revizije rudarskog projekta, zadatku revidenta, revizionoj klauzuli, izmjenama u rudarskom projektu za izvođenje radova.
DIO SEDMI - RUDARSKI PLANOVI I RUDARSKA MJERENJA
U sedmom poglavlju, u članovima od 87. do 97., sadržane su odredbe o: planovima i kartama, dostavljanju i izradi planova i karata, obaveznim planovima i kartama, obaveznim planovima i kartama pri eksploataciji gasovitih i tekućih ležišta mineralnih sirovina, priključivanju rudarskih mjerenja na državnu geodetsku osnovu, rudarskim mjeračkim knjigama, osobama za obavljanje rudarskih mjerenja, korištenju zemljišta za premjer, dostavljanju planova o godišnjem i dugoročnom planu eksploatacije mineralnih sirovina i usklađenosti rudarskih projekata sa propisima koji uređuju zaštitu okoliša.
DIO OSMI - NADZOR
U čl. od 98. do 114. sadržane su odredbe o: upravnom i inspekcijskom nadzoru, rudarskoj inspekciji i rudarskom inspektoru, djelokrugu inspekcije, ovlastima i dužnostima inspektora, dužnosti privrednog društva, odnosno izvođača rudarskih radova pri inspekcijskom nadzoru, zapisniku o inspekcijskom nadzoru, upravnim mjerama, privremenoj zabrani izvođenja rudarskih radova, zabrani izvođenja rudarskih radova, zabrani obavljanja djelatnosti, usmenom izricanju upravne mjere, roku za donošenje rješenja, izvršenju rješenja, žalbi na rješenje i roku za rješavanje žalbe.
DIO DEVETI - ZAŠTITA I UREĐENJE PROSTORA
Članovima od 115. do 117. reguliše se ugrožavanje okoliša, saglasnost za građenje u eksploatacionom polju i građenje u eksploatacionom polju.
DIO DESETI - KAZNENE ODREDBE
U poglavlju o kaznenim odredbama sadržane su odredbe o prekršajima i vrstama prekršaja, iznosima novčanih kazni za privredno društvo i drugu pravnu osobu, odgovorne osobe u pravnoj osobi i radnike te zabrana odgovornoj osobi da obavlja određenu dužnost u utvrđenom vremenskom trajanju.
Ustavom FBiH utvrđena je zajednička nadležnost Federacije BiH i kantona za oblast korištenja prirodnih bogatstava i kako ova nadležnost može biti ostvarivana. Stoga je i, prema ovom zakonu, upravljanje mineralnim sirovinama u podijeljenoj nadležnosti između FBiH i kantona, te u okviru svojih nadležnosti planiraju i nadziru eksploataciju mineralnih sirovina, uz osiguranje njihovog racionalnog iskorištenja u skladu s propisima o sigurnosti rudarskih objekata i zaposlenih i o zaštiti okoliša i prirodnih vrijednosti.
Kada je u pitanju podjela nadležnosti između Federacije BiH i kantona u pogledu upravljanja mineralnim sirovinama, novim zakonom se uvrđuje nadležnost Federalnog ministarstva energije, rudarstva i industrije za upravljanje mineralnim i geotermalnim vodama, iz kojih se mogu pridobivati mineralne sirovine ili koristiti akumulirana toplina u energetske svrhe (osim mineralnih i geotermalnih voda koje se koriste u ljekovite, balneološke i rekreativne svrhe ili kao voda za piće i druge namjene, na koje se primjenjuju propisi o vodama). Osim toga, ovo ministarstvo nadležno je za upravljanje energetskim mineralnim sirovinama (to uključuje sve vrste fosilnih ugljena, ugljovodonike u čvrstom, tečnom i gasovitom stanju, sve vrste bituminoznih i uljnih stijena, te ostalih gasova koji se nalaze u zemlji i radioaktivne mineralne sirovine), zatim mineralnim sirovinama iz kojih se mogu proizvoditi metali i njihova jedinjenja, kao i svim vrstama soli i solnih voda i gasova koji se sa njima javljaju.
Kantonalna ministarstva nadležna su za upravljanje nemetalnim mineralnim sirovinama (abrazivi, azbesti, barit, bentonit, bijeli boksit, cementni laporci, dijatomit, dolomit, feldspat, fluorit, gips, grafit, kreda, krečnjak, kvarc, kvarcni pijesak, kvarcit, keramičke i vatrostalne gline, keramziti, škriljci, liskuni, magneziti, opekarske gline, pirofiliti, sumpor, tuf, talk, talkni škriljci, tehničko-građevinski kamen, arhitektonsko-građevinski kamen, ukrasno i poludrago kamenje, šljunak i pijesak za građevinarstvo izvan vodenih tokova), zatim svim vrstama sekundarne mineralne sirovine koje se javljaju kao neiskorišteni ostatak dobijanja, oplemenjivanja i prerade primarnih mineralnih sirovina, kao i svim nenabrojanim mineralnim sirovinama prirodnog porijekla.
Pravo na eksploataciju mineralnih sirovina domaća ili strana pravna osoba stiče na osnovu dozvole za eksploataciju i na osnovu dozvola u skladu sa ovim zakonom. To pravo može biti preneseno na drugu pravnu osobu uz saglasnost nadležnog organa i ugovor privrednih društava o prenosu.
Prema ovom zakonu, privredno društvo mora osigurati izvođenje rudarskih radova u skladu sa okolinskom dozvolom i urbanističkom saglasnošću tako da ti radovi ne prelaze dozvoljena oštećenja okolice. Za vrijeme rudarskih radova mora etapno, a najkasnije po njihovom završetku, izvršiti konačnu sanaciju zemljišta i tehničku rekultivaciju degradiranih površina. Ako to ne uradi, privredno društvo ne može dobiti odobrenje za eksploataciju na novom eksploatacionom polju.
Vlada FBiH i kantonalne vlade će, u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovog zakona, donijeti strategiju upravljanja mineralnim sirovinama, svako iz svoje nadležnosti.
Nacrtom zakona predviđene su i novčane kazne u iznosu od 50 KM do 15.000 KM, u zavisnosti od težine povreda odredbi ovog zakona. Novčanom kaznom od 50 KM do 250 KM bit će kažnjen svaki radnik u privrednom društvu, odnosno kod izvođača rudarskih radova, ukoliko ne provodi mjere zaštite na radu i mjere zaštite od požara u okviru djelokruga svog rada, u skladu sa općim aktom privrednog društva, odnosno izvođača radova.
Prema predlagaču, jedan od razloga za donošenje novog zakona jeste činjenica da se tokom praktične primjene važećeg zakona pojavila potreba za preciziranje određenih normi, izmjenu i usklađivanje, ali i otklanjanje određenih nedostataka, s obzirom na to da je važeći zakon donesen prije deset godina i da je došlo do brojnih izmjena drugih zakona s kojima je ovaj zakon u uskoj vezi.