-
OPĆE ODREDBE
U ovom dijelu određuje se predmet ovoga zakona. Navodi se da se ovim zakonom uređuje struktura prihoda i primitaka te izdataka budžeta Federacije Bosne i Hercegovine za 2022. godinu (u daljem tekstu: budžet). Dalje, određuju se načini njegovog izvršavanja, prioriteti plaćanja, obim zaduživanja i garancija, upravljanje javnim dugom te finansijskom i nefinansijskom imovinom, prava i obaveze budžetskih korisnika. Pored ovoga, definisana su i ovlaštenja Vlade Federacije Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Vlada), Federalnog ministarstva finansija (u daljem tekstu: Ministarstvo finansija) i federalnog ministra finansija (u daljem tekstu: ministar finansija) u izvršavanju budžeta za tekuću godinu, kao i kazne za neispunjenje obaveza te druga pitanja u izvršavanju budžeta.
-
STRUKTURA PRIHODA I PRIMITAKA TE RASHODA I IZDATAKA
Budžet se sastoji od općeg i posebnog dijela i kapitalnog budžeta. Opći dio budžeta čine račun prihoda i rashoda, račun kapitalnih primitaka i izdataka i račun finansiranja. Poseban dio budžeta sastoji se od plana rashoda i izdataka budžetskih korisnika, iskazanih po vrstama, raspoređenih u tekuće izdatke i kapitalne investicije.
Račun prihoda sastoji se od poreznih prihoda i neporeznih prihoda. Porezni prihodi sastoje se od: prihoda od indirektnih poreza, prihoda od direktnih poreza i doprinosa na penzijsko-invalidsko osiguranje.
Neporezni prihodi sastoje se od: prihoda od poduzetništva i imovine, prihoda od taksi i naknada, novčanih kazni, prihoda od imovine, prihoda od pružanja javnih usluga, prihoda od vlastitih djelatnosti, korisnika budžeta i vlastitih prihoda, primljenih transfera i donacija i ostalih prihoda.
Račun rashoda sastoji se od: plaće i naknade troškova zaposlenih, doprinosa poslodavca i drugih doprinosa, izdataka za materijal, sitni inventar i usluge, tekućeg transfera i drugih tekućih rashoda, kapitalnih transfera i izdataka za kamate.
-
IZVRŠAVANJE BUDŽETA
Ovom sekcijom Prijedloga određuje se odgovornost rukovodioca budžetskih korisnika za potpunu i blagovremenu naplatu svih prihoda i primitaka iz svoje nadležnosti, za njihovu uplatu u budžet i za izvršavanje svih rashoda i izdataka u skladu s namjenama. Određuje se da Ministarstvo finansija dostavlja instrukcije budžetskim korisnicima za izradu prijedloga operativnih planova rashoda i izdataka. Budžetski korisnici dužni su dostavljati prijedloge godišnjih, kvartalnih i mjesečnih operativnih planova u skladu s instrukcijom Ministarstva finansija. Definišu se krajnji rokovi za budžetske korisnike da dostave planove Ministarstvu finansija. Također, definišu se i prioriteti izvršavanja budžeta.
Budžet se izvršava po sljedećim prioritetima:
1. servisiranje vanjskog i unutrašnjeg duga Federacije,
2. isplata penzija,
3. transfer za boračke invalidnine, druga boračka davanja i invalidnine za neratne invalide i civilne žrtve rata,
4. plaće i naknade troškova svih zaposlenih,
5. transfer za poljoprivredu i razvojne projekte,
6. transfer za raseljene i izbjegle osobe i
7. tekući transferi kantonima i nižim nivoima vlasti, javnim preduzećima i
kapitalne investicije
8. ostalo.
Sredstva tekuće rezerve, planirana u budžetu, koriste se za nepredviđene namjene. Budžetska izdvajanja za tekuću rezervu ne smiju preći 3% planiranih prihoda, bez namjenskih prihoda, vlastitih prihoda i bez primitaka. Propisuje se da korištenje sredstava tekuće rezerve odobrava Vlada, na prijedlog Ministarstva finansija. Premijer koristi sredstva iz tekuće rezerve budžeta do iznosa od 75.000 KM. Zamjenici premijera koriste sredstva tekuće rezerve budžeta do iznosa od 40.000 KM. Ukoliko dođe do smanjenja nadležnosti budžetskog korisnika ili do njegovog ukidanja, neutrošena sredstva za njegove rashode i izdatke prenose se u tekuću rezervu ili budžetskom korisniku koji preuzima njegove poslove, o čemu odluku donosi Vlada. Definiše se i da se svi javni prihodi koji pripadaju budžetu obavezno uplaćuju na javnu radio - televiziju, koji je pod isključivom nadležnošću Ministarstva finansija. Ministarstvo finansija, na zahtjev budžetskog korisnika, jednom kvartalno donosi rješenje o preraspodjeli sredstava. Ukupan iznos preraspodjele sredstava na ekonomskim kodovima tokom fiskalne godine ne može biti veći od 10% ukupno odobrenih rashoda i izdataka za tog budžetskog korisnika. Određuje se da će se osnovica za obračun plaće u visini od 330 KM primjenjivati za period od 1.1.2022. do 31.12.2022. godine. Bod za obračun plaće, zbog porasta indeksa potrošačkih cijena u Federaciji BiH, utvrđuje se u iznosu od 1,05 i primjenjivat će se za period od 1.1.2022. do 31.12.2022. godine. Za finansiranje političkih stranaka i koalicija izdvajaju se sredstva u iznosu od 0,08% u odnosu na ukupne prihode, bez primitaka. Sredstva namijenjena za finansiranje političkih subjekata raspoređuju se tako da 40% od predviđenog iznosa pripada političkim subjektima koji su zastupljeni u Parlamentu, u jednakim iznosima, a 60% prema broju zastupnika u domovima Parlamenta, na dan dodjele mandata. Članovima od 23. do 36. definisano je korištenje sredstava prema razdjelu glava i odgovarajućih ekonomskih kodova. Budžetski korisnici obavezno predlažu Vladi programe utroška sredstava navedenih u ovim članovima. Dalje, uređuju se platne transakcije, korištenje vlastitih prihoda i njihovo obavezno uplaćivanje na depozitni račun javnih prihoda budžeta.
-
ZADUŽIVANJE I UPRAVLJANJE DUGOM
Određuje se da sve obaveze koje čine dug Federacije imaju jednak status i prioritetna su obaveza Federacije za plaćanje. Fiskalno koordinacijsko tijelo Federacije odgovorno je i nadležno za prijedlog gornje granice zaduženja budžeta Federacije, kantona, jedinica lokalne samouprave i vanbudžetskih fondova. Definisano je da ukupna vrijednost Garancijskog fonda za 2022. godinu iznosi 59.766.590,50 KM, a čine ga ostvareni prihodi po osnovu premije u iznosu od 49.330.382 KM, prihodi po osnovu provizije u iznosu od 10.330.916,50 KM i prihodi ostvareni od obračunatih kamata na sredstva u fondu u iznosu od 105.292 KM. Kratkoročni dug nastao zaduženjem radi privremenog finansiranja deficita nastalog iz gotovinskog toka otplaćuje se u periodu od jedne godine i ni u jednom periodu u toku fiskalne godine ne može preći 5% ostvarenih prihoda bez primitaka u prethodnoj fiskalnoj godini. Za upravljanje dugom Federacije nadležno je Ministarstvo finansija.
-
KAZNENE ODREDBE
Određuje se da se odgovorno lice budžetskog korisnika kažnjava za prekršaj koji napravi, u skladu s odredbama čl. 102. i 103. Zakona o budžetima u Federaciji Bosne i Hercegovine.
-
PRIJELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
U ovome dijelu definišu se prijelazne odredbe, stupanje na snagu ovog zakona te prioritetno primjenjivanje ovog zakona.
Fotografija: Freepik