Tekst Prijedlog zakona o policiji i unutrašnjim poslovima sačinjen je od 20 glava, i to: I Osnovne odredbe (čl. 1–4) definišu predmet Zakona, poslove državne uprave koje obavlja Ministarstvo u okviru svoje nadležnosti, saradnju sa drugim organima i organizacijama Republike Srpske, BiH, Federacije BiH i Brčko Distrikta BiH i drugih međunarodnih agencija za sprovođenje zakona i primjenu zakona na zaposlene u ovom Ministarstvu. II Djelokrug, osnovi organizacije i rukovođenje u Ministarstvu (čl. 5–24) – definiše policijske poslove kao operativno-stručne poslove, ostale unutrašnje poslove, poslove iz zdravstvene djelatnosti, te propise koji se primjenjuju u Ministarstvu pri obavljanju tih poslova, rukovođenje Ministarstvom, nadležnosti direktora i zamjenika policije, imenovanje i razrješenje, te formiranje i angažovanje posebnih jedinica u slučaju proglašenja vanrednog stanja, stanja elementarne nepogode ili opšte opasnosti širih razmjera za Republiku Srpsku i dio Republike Srpske. III Osnovni principi u primjeni policijskih ovlašćenja (čl. 24–28) – propisuje da policijski službenik ima policijsku legitimaciju i policijsku značku čiji izgled, oblik i sadržaj propisuje Vlada Republike Srpske, te da poslove i zadatke vrše u jedinstvenoj policijskoj uniformi, a izuzetno u civilnoj odjeći ili posebnoj službenoj odjeći i sa odgovarajućom opremom, da drže i nose oružje i municiju i primjenjuju policijska ovlašćenja koja moraju biti usklađena i proporcijalna radi postizanja zakonitog cilja. IV Policijska ovlašćenja (čl. 29–54) – propisana su policijska ovlašćenja koja policijski službenici primjenjuju pored ovlašćenja propisanih Zakonom o krivičnom postupku Republike Srpske i BiH i drugim zakonima. S tim u vezi propisuju se sljedeća ovlašćenja: davanje upozorenja, izdavanje naređenja, legitimisanje, provjera i utvrđivanje identiteta lica, identifikacija predmeta, prikupljanje obavještenja, pozivanje lica i obavljanje razgovora, privođenje, sprovođenje i dovođenje lica, potraga za licima i predmetima, privremeno ograničenje slobode kretanja, pregled lica, predmeta i prevoznih sredstava, protivdiverzioni pregled, privremeno oduzimanje predmeta, privremeno korišćenje tuđih prevoznih i komunikacionih sredstava, nadzor i snimanje javnog mjesta, upotreba sile, zaprimanje prijava. Takođe propisuju se sredstva sile i ograničenja upotrebe sredstava sile, kao i izvještavanje i kontrola upotrebe sile, a sve u cilju omogućavanja policijskim službenicima da što efikasnije ispunjavaju poslove i zadatke iz nadležnosti Ministarstva. V Dužnosti i prava policijskih službenika (čl. 55–64) – propisuje dužnosti policijskih službenika, čuvanje svih povjerljivih podataka kao tajne do kojih dođe prilikom vršenja poslova i zadataka, te propisivanje funkcija i aktivnosti nespojivih sa službenim dužnostima, pravo policijskih službenika, kao i pravo na pravnu pomoć u slučajevima koju obezbjeđuje Ministarstvo. Takođe, propisuje se da policijski službenici nemaju pravo na štrajk u slučaju: ratnog stanja, vanrednog stanja, vanredne situacije ili stanja povećanog rizika ili opšte opasnosti u većem obimu, nasilnog ugrožavanja demokratskog i ustavnog poretka Republike Srpske i BiH, proglašenja elementarne nepogode ili neposredne opasnosti od nepogode i nesreće koje ugrožavaju bezbjednost ljudi i imovine na teritoriji Republike Srpske, te da se policijski službenici koji učestvuju u štrajku ne mogu okupljati van službenog prostora Ministarstva, niti nositi uniformu, službeno oružje i opremu. VI Prijem u radni odnos (čl. 65–69) – propisuje zasnivanje i prestanak radnog odnosa zaposlenih u Ministarstvu, pripravnike i pripravnički staž i polaganje stručnog ispita, te se propisuje da državni službenici i namještenici imaju odgovarajući identifikacioni dokument. VII Postupak zapošljavanja policijskih službenika (čl. 70–78) – propisuje način zapošljavanja policijskih službenika, utvrđivanje upražnjenih radnih mjesta, uslove za zapošljavanje i postupak izbora policijskih službenika, te polaganje zakletve po prijemu u radni odnos. VIII Raspoređivanje zaposlenih (čl. 78–88) – propisuje raspoređivanje zaposlenih od strane ministra i direktora policije, način raspoređivanja, postupak izbora, naredbu o internom rasporedu, rasporedu u drugi organ, ustanovu ili instituciju u BiH (eksterni raspored), kao i upućivanje na rad izvan područja BiH. IX Činovi, ocjena rada i unapređenje policijskih službenika (čl. 89–101) – propisuje činove policijskih službenika, uslove i kriterijume za utvrđivanje čina, oduzimanje čina, vanredno unapređenje, te ocjenu rada policijskih službenika. U odnosu na važeći Zakon o policijskim službenicima ovim zakonom propisuju se sljedeći činovi: mlađi policajac, policajac, viši policajac, samostalni policajac, glavni policajac, mlađi inspektor, inspektor, viši inspektor, samostalni inspektor i glavni inspektor. Takođe, povećava se vrijeme provedeno u utvrđenom činu koje je potrebno da bi policijski službenik ispunio kriterijume za utvrđivanje narednog čina, a sve u cilju decidnijeg uređenja oblasti činova u Ministarstvu. X Radni uslovi policijskih službenika (čl. 102–108) – propisuje puno radno vrijeme, prekovremeni rad, rad u posebnim uslovima kada to zahtijeva bezbjednosna situacija ili ako je to jedini način da se izvrše određeni poslovi i zadaci koji se ne mogu odgađati ili se moraju završiti u određenom roku, godišnji odmor, plaćeno i neplaćeno odsustvo, platu, naknadu plate i ostala naknada policijskih službenika i računanje uvećanog staža osiguranja zbog prirode posla i otežanih uslova rada, XI Disciplinska i materijalna odgovornost direktora i zamjenika direktora (čl. 109–114) – propisuje odgovornost direktora i zamjenika direktora policije za teže povrede dužnosti, kao i eventualno pričinjenu materijalnu štetu, te nadležne organe za sprovođenje disciplinske odgovornosti direktora i zamjenika direktora. XII Disciplinska odgovornost policijskih službenika (čl. 115–128) – propisuje povrede dužnosti propisane ovim zakonom, kao i podzakonskim aktima kojima se propisuju prava i dužnosti (lakše i teže povrede službene dužnosti), organe disciplinskog postupka, disciplinske mjere, postupak po žalbi, suspenziju, zastarjevanje, izvršenje disciplinske mjere, kao i evidenciju o izrečenim disciplinskim mjerama. XIII Materijalna odgovornost policijskih službenika (čl. 129–131) – propisuje odgovornost policijskog službenika, nadoknadu materijalne šteta na imovini Ministarstva koju je prouzrokovao namjerno ili iz grube nepažnje tokom obavljanja poslova i zadataka, imenovanje komisije za utvrđivanje štete, iznosa i okolnosti pod kojima je šteta prouzrokovana, odgovornost Republike Srpske za štetu pričinjenu pravnim i fizičkim licima, te refundaciju iste od policijskog službenika ako se utvrdi njegova odgovornost za štetu. XIV Prestanak radnog odnosa policijskog službenika (čl. 132–136) – propisuje osnove za prestanak radnog odnosa policijskih službenika i višak policijskih službenika u slučaju reorganizacije ili smanjenja obima rada Ministarstva, kao i obaveze Ministarstva u slučaju prestanka radnog odnosa. XV Policijski odbor (čl. 137. i 138) – propisuje da Policijski odbor imenuje Vlada i da je nadležan za preispitivanje svih žalbi koje ovaj zakon predviđa, kao i bilo koje druge odluke ili radnje preduzete ili nepreduzete koje se odnose na status policijskog službenika, te izricanje disciplinske mjere, te sastav i izbor Policijskog odbora i mandat i razrješenje dužnosti prije isteka mandata. XVI Obrada ličnih podataka i zaštita tajnih podataka (čl. 139–143) – propisuje prikupljanje, obradu i korišćenje podataka uključujući i lične podatke, vođenje evidencija i zaštitu istih. XVII Saradnja i međusobni odnosi Ministarstva za organima BiH, entitetskim organima, organima Brčko distrikta BiH i drugim organima i organizacijama (čl. 144–148) – propisuje saradnju i međusobne odnose ovog Ministarstva sa organima BiH, entitetskim organima, organima Brčko Distrikta BiH, i drugim organima i organizacijama, kao i međunarodnim organizacijama za sprovođenje zakona koji se zasnivaju na uzajamnoj saradnji u skladu sa ovim zakonom i drugim zakonskim propisima. XVIII Policijska i stručna obuka (čl. 149–154) – propisuje policijsku i stručnu obuku zaposlenih, obuku ponavljanja znanja, kao i druge obuke za potrebe fizičkih i pravnih lica, kao i regulisanje posebnim propisom budućeg školovanja visokoobrazovnog kadra za potrebe Ministarstva sa Univerzitetom u Banjoj Luci. XIX Kontrola i javnost rada (čl. 155–166) – propisuje da kontrolu nad radom Ministarstva ostvaruje predsjednik Republike Srpske, Narodna skupština Republike Srpske, odnosno Odbor za bezbjednost Narodne skupštine Republike Srpske, Vlada Republike Srpske, Ustavni sud, redovni sudovi i građani, a Biro za predstavke građana u sjedištu Ministarstva prati rad disciplinskih organa u cilju obezbjeđenja zakonitosti i pravičnosti postupanja, propisan je sastav Biroa i uslovi za izbor kandidata za šefa i članove Biroa, te njihov mandat. XX Prelazne i završne odredbe (čl. 167–177) – definišu koje će podzakonske akte donijeti Vlada Republike Srpske, koje ministar unutrašnjih poslova, a koje direktor policije, te da će se do donošenja novih podzakonskih akata primjenjivati postojeći podzakonski akti, ukoliko nisu u suprotnosti sa ovim zakonom, prestanak važenja Zakona o unutrašnjim poslovima i Zakona o policijskim službenicima, kao i stupanje na snagu ovog zakona.