Predlagač kao razlog za donošenje ovog zakona ističe potrebu da se unaprijedi primarno tržište hartija od vrijednosti kroz pojednostavljenje postupka emisije dužničkih hartija od vrijednosti, kao i potrebu da se omogući dalji razvoj brokersko-dilerske djelatnosti, a s ciljem ublažavanja negativnih posljedica izazvanih virusom korona.
Najznačajnije izmjene i dopune Zakona odnose se na:
-
regulisanja prospekta koji se sastoji iz više posebnih dokumenata, tj. podijeljenog prospekta,
-
utvrđivanja roka važenja prospekta, kao i njegove dostupnosti,
-
regulisanja dobrovoljnog prospekta;
-
oslobađanje emitenta dužničkih hartija od vrijednosti od obaveze objavljivanja prospekta prilikom uvrštavanja tih hartija na tržišni segment berze, a kojem segmentu pristup imaju samo kvalifikovani investitori,
-
olakšavanje proceduralnih i finansijskih zahtjeva za javnu ponudu instrumenata tržišta novca,
-
povećanje maksimalnog iznosa ukupne emisije hartija od vrijednosti sa 200.000 KM na 1.000.000 KM, koje se izuzimaju od obaveze objave prospekta;
-
regulisanje pomoćnih djelatnosti brokersko-dilerskih društava,
-
brisanje ograničenja brokersko-dilerskim društvima da otvaraju i vode zbirni kastodi račun.
Utvrđena je obaveza emitenta da prije emisije hartija od vrijednosti ili uvrštenja hartija od vrijednosti na berzu ili drugo uređeno javno tržište objavi prospekt. Takođe, brisane su odredbe kojima se uređuje preliminarni prospekt.
Predložen je skraćeni prospekt kao obavezni dio prospekta i izuzeci od obaveze sastavljanja skraćenog prospekta. Skraćeni prospekt obavezno sadrži ključne informacije o emitentu i emisiji, a što bi trebalo investitorima da olakša donošenje odluke o investiranju.
Definisani su i obavezni dokumenti koji sačinjavaju podijeljeni prospekt, i to: dokument o registraciji, obavještenje o hartijama od vrijednosti i skraćeni prospekt, a na koje Komisija daje prethodnu saglasnost. Za emitente čije su hartije uvrštene na uređeno javno tržište, predviđena je mogućnost da dokument o registraciji sastavljaju u obliku univerzalnog registracijskog dokumenta. Sastavljanje podijeljenog prospekta trebalo bi emitentima koji često emituju hartije od vrijednosti smanjiti troškove i skratiti vrijeme emisije.
Također, propisan je rok važenja prospekta od godinu dana od dana njegovog odobrenja, odnosno dokumenta o registraciji, ukoliko je u pitanju podijeljeni prospekt, kako bi se izbjeglo donošenje odluka o ulaganju na zastarjelim informacijama. Osim toga, uvodi se dobrovoljni prospekt, koji daje mogućnost emitentu koji je oslobođen obaveze objave prospekta, da objavi prospekt u skladu sa odredbama ovog zakona, s ciljem povećanja transparentnosti svog poslovanja.
Predloženo je da se skrati rok objavljivanja javnog poziva i prospekta sa 15 na sedam dana prije početka upisa hartija od vrijednosti, s ciljem povećanja efikasnosti i brzine postupka emisije.
Pored dosadašnje obaveze emitenta da objavljuju prospekt na svojoj internet stranici i na stranici berze, izmjenama i dopunama Zakona utvrđena je obaveza Komisiji da na svojoj internet stranici objavi spisak odobrenih prospekata za posljednjih deset godina. Također, utvrđen je period u kojem je emitent dužan da obezbijedi javnu dostupnost prospekta.
U odnosu na postojeće zakonsko rješenje, od obaveze objave prospekta izuzete su javne ponude instrumenata tržišta novca, javne ponude upućene licima koja nisu iz Republike Srpske, a jesu iz Bosne i Hercegovine, a čiji broj ne može biti veći od deset, kao i ponude sa ukupnom vrijednosti za hartije od vrijednosti do 1.000.000 KM.
Nadalje, predložene su dodatne olakšice za uvrštenje dužničkih hartije od vrijednosti na berzu. Naime, prema postojećem zakonskom rješenju, svi emitenti koji su vršili emisiju hartija od vrijednosti bez obaveze objave prospekta morali su da objave prospekt u roku od godinu dana od dana upisa tih hartija od vrijednosti. Predloženim izmjenama, emitentima koji su emitovali dužničke hartije od vrijednosti data je mogućnost da te hartije uvrste na uređeno javno tržište, pod jasno propisanim uslovima, bez obaveze objave prospekta. U vezi s tim, utvrđena je obaveza emitenta da stavi na raspolaganje investitorima informacije koje bi bile ekvivalentne informacijama koje su sadržane u prospektu. Emitent nije dužan da Komisiji dostavlja te informacije, a samim tim ni Komisija ne snosi odgovornost za sadržaj informacija. Izmjenama ovog zakona je predviđeno da za sadržaj informacija odgovara emitent, pri čemu je zakonom definisana i adekvatna prekršajna sankcija za emitenta. Također, predviđeno je da će Komisija podzakonskim aktom propisati obaveze emitenta u pogledu sadržaja dokumenata koje emitent podnosi Komisiji, sadržaja informacija koje je emitent dužan da stavi na raspolaganje investitorima, kao i druge obaveze.
Instrumenti tržišta novca isključuju se iz obaveze objave prospekta prilikom uvrštenja na berzu ili drugo uređeno javno tržište. Kako se navodi u obrazloženju prijedloga, manji troškovi, koji bi bili rezultat oslobađanja od obaveze objave prospekta i kod uključenja na berzu ovih dužničkih hartija od vrijednosti, trebalo bi da doprinesu povećanju broja javnih ponuda instrumenata tržišta novca, a samim tim i raznovrsnijoj ponudi na Banjalučkoj berzi, što bi u konačnici doprinijelo većoj likvidnosti tržišta.
Zakonom se također reguliše da brokersko-dilerska društva mogu obavljati, pored svoje osnovne (pretežne) djelatnosti za koju imaju dozvolu Komisije i pomoćne djelatnosti koje su vezane za osnovnu djelatnost, a koje ne utiču negativno na njeno obavljanje.
Kada je u pitanju visina novčanog dijela osnovnog kapitala brokersko-dilerskih društava za obavljanje kastodi poslova predloženo je da društva koja obavljaju više poslova sa hartijama od vrijednosti moraju obezbijediti, pored najvišeg propisanog iznosa kapitala za neki posao koji obavljaju i dodatni kapital koji je utvrđen za obavljanje kastodi poslova.
Stvorene su i zakonske pretpostavke da brokersko-dilerska društva obavljaju poslove otvaranja i vođenja zbirnog kastodi računa.
Također, propisuje se obaveza emitentima čije su hartije listirane na tržištu novca da redovno dostavljaju i objavljuju utvrđene informacije, čime se obezbjeđuje transparentnost i na ovom segmentu tržišta.