Nacrtom zakona propisano je da je predmet fiskalizacije sav promet roba i usluga u Republici Srpskoj za koje se plaćanje vrši gotovinski ili bezgotovinski, uključujući i promet izvršen putem samonaplatnih uređaja. Važećim zakonom, za razliku od predloženog, promet izvršen putem samonaplatnih uređaja nije bio promet za koji je postojala obaveza evidentiranja putem fiskalne kase zbog činjenice da tehnički nije bilo moguće instalirati fiskalnu kasu koja funkcioniše samo uz operatera. Sa druge strane, predloženi sistem fiskalizacije je tehnički napredan i jednostavan tako da se može fiskalizovati i samonaplatni uređaj i evidentiranje prometa putem takvog uređaja će biti potpuno samostalno i automatizovano.
Također, važna novina je da se obveznikom fiskalizacije smatra svako lice, bilo fizičko, bilo pravno koje je registrovano za obavljanje prometa robe i usluga, bez izuzetaka. Kao razlog za ovakvu formulaciju fiskalizacije Vlada RS navodi potrebu kontrole prometa zbog suzbijanja sive zone i sprečavanja nelojalne konkurencije, kao i poštovanje ustavnog principa jednakosti pred zakonom. Obveznik fiskalizacije ima obavezu da u momentu prometa evidentira svaki pojedinačno ostvareni promet i to nezavisno od načina plaćanja (gotovinom, čekom, karticom, bezgotovinski i slično), uključujući i primljene avanse za budući promet, preko elektronskog fiskalnog uređaja, te da u momentu prometa kupcu ili primaocu računa izda fiskalni račun.
Kada je u pitanju sadržaj fiskalnog računa, za razliku od važećeg zakona, predloženim zakonom je predviđeno da fiskalni račun mora sadržavati i iznos popusta ukoliko isti postoji i u kodu za brzi odgovor (tzv QR kod) koji služi za verifikaciju i sadrži sve elemente elektronskog potpisa. Skeniranjem tog koda kupac ili primalac računa može u svakom trenutku provjeriti preko internet stranice Poreske uprave Republike Srpske da li je taj promet za te artikle evidentiran u Poreskoj upravi. Svi fiskalni računi su potpisani od strane bezbjednosnog elementa i imaju jedinstven digitalni potpis koji sadrži neophodne informacije na osnovu kojih Sistem za upravljanje fiskalizacijom može doći do zaključka o nedostajućim računima i njihovim vrijednostima.
Poreska uprava odobrava dobavljača elektronskog fiskalnog uređaja pod uslovima koji će biti utvrđeni podzakonskim aktom, a na osnovu javnog poziva. Predmetna odredba znači da će svi dobavljači koji ispune uslove moći staviti na tržište fiskalne uređaje pod istim uslovima. Potreba za odobravanjem dobavljača fiskalnih uređaja postoji upravo iz razloga zaštite potrošača, obveznika fiskalizacije i odgovornosti za eventualnu štetu koju prouzrokuje uređaj koji nije u skladu sa propisima.
Nadalje, ovim nacrtom zakona utvrđuju se elementi i vrste elektronskog fiskalnog uređaja, pa je tako obveznik fiskalizacije dužan posjedovati najmanje jedan elektronski fiskalni uređaj koji posjeduje sopstveni procesor fiskalnih računa i koji omogućava izdavanje fiskalnih računa čak i u slučaju privremenog ili trajnog prekida internet veze. Sa druge strane, u slučaju gdje nije moguće korištenje takvog uređaja, obveznik može koristiti procesor fiskalnih računa u Sistemu za upravljanje fiskalizacijom (SUF), koji omogućava izdavanje fiskalnih računa isključivo kroz stalnu internet vezu u realnom vremenu. Ovo praktično znači da postoji obaveza poreskih obveznika radi sigurnosti da imaju bar jedan uređaj koji može raditi u tzv. offline režimu rada i koji koristi procesor fiskalnih računa koji se nalazi kod obveznika. Također, uređuje se i provjera fiskalnih računa tako da svaki kupac može odmah po prijemu računa provjeriti da li je taj račun evidentiram u Poreskoj upravi putem internet stranice Poreske uprave. Čak i ako račun nije u bazi SUF račun je moguće provjeriti samim skeniranjem QR koda, jer se u tom slučaju podaci autentifikuju block-chain tehnologijom.
Nacrtom zakona utvrđena je i mjera zabrane obavljanja djelatnosti onim obveznicima kod kojih inspektor Poreske uprave utvrdi da ne vrše evidentiranje svakog pojedinačnog prometa putem fiskalnog uređaja. Mjera se izriče na period od 30 dana, a ukoliko u roku od godinu dana inspektor utvrdi da je obveznik ponovio isti prekršaj, izriče mu mjeru zabrane obavljanja djelatnosti u trajanju od 60 dana. Uz mjeru se izriče i novčana kazna za koju, ukoliko obveznik plati u roku od 48 sati, neće biti izvršena mjera zabrane obavljanja djelatnosti. Novina u ovom zakonu u odnosu na važeći je da u slučaju svih drugih prekršaja osim prekršaja evidentiranja prometa, obvezniku se nalaže otklanjanje nepravilnosti i ostavlja rok za izvršenje ne duži od 30 dana. U slučaju da obveznik ne otkloni utvrđene nepravilnosti u datom roku izriče mu se mjera zabrane obavljanja djelatnosti koja ima dejstvo do otklanjanja nepravilnosti.
Također, utvrđene su novčane kazne za prekršaje učinjene od obveznika fiskalizacije i dobavljača elektronskog fiskalnog uređaja. Kazne su utvrđene u rasponima od 400 KM do 24.000 KM u zavisnosti od pravne forme obveznika fiskalizacije i težine učinjenog prekršaja. Kazne su utvrđene u rasponima koji su utvrđeni i u važećem zakonu o fiskalnim kasama.
Za razliku od važećeg zakona, novim zakonom predložen je sistem fiskalizacije sa, prema predlagaču, pozitivnim karakteristikama u odnosu na postojeći sistem. To se posebno ogleda u:
-
Fiskalni račun
Trenutni fiskalni račun u Republici Srpskoj se izdaje iz fiskalne memorije koja je fizički zaštićena i kao takva sinhronizuje podatke jednom dnevno sa Poreskom upravom putem GPRS mreže. U obrazloženju predloženog rješenja navodi se kako je količina i način prenosa podataka veoma ograničavajuća, te da ovakav način izdavanja i sinhronizacije podataka omogućava stvaranje sivog tržišta jer je na poreskom obvezniku izbor šta će i kada prijaviti. U okviru novog sistema fiskalizacije, cjelokupan promet koji se registruje u prodaji biće momentalno zabilježen u vidu izdatog QR koda koji se oslanja na blockchain tehnologiju. Iako se u slučaju postojanja stalne internet konekcije cjelokupan promet prijavljuje Poreskoj upravi momentalno, u slučaju nestanka ili nepostojanja internet konekcije, promet se može prenositi do Poreske uprave putem skeniranja QR koda. U praksi, to znači da ukoliko je poreski obveznik izdao 100 računa, a promet nije prijavio putem internet veze, dovoljno je da se skenira QR kod od tri računa kako bi se uz pomoć blockchain tehnologije izgradile kompletne informacije o svih 100 računa sa pojedinačnim iznosima i pripadajućim porezima. Račune sa izdatim QR kodom je praktično nemoguće falsifikovati, jer osim vizuelno sadržanih elemenata računa, postoji i element digitalne autentičnosti svakog računa koji je lako provjerljiv skeniranjem QR koda. Fiskalni račun nove generacije je moguće, osim štampanja, izdati i na druge načine kao što je slanjem e-mailom, aplikacijom, SMS-om, prikazom QR koda na ekranu itd. Kako bi ovakav sistem u potpunosti funkcionisao neophodno je da prilikom svakog izdavanja računa, račun bude potpisan lokalnim sigurnosnim elementom sa lokalnog fiskalnog uređaja.
-
Lokalni fiskalni uređaj
Postojeći fiskalni uređaj se zasniva na zaštićenoj memoriji i modulu za GPRS komunikaciju. Ovakva tehnologija i uređaji su zastupljeni na tržištu već tridesetak godina i smatraju se zastarjelom, jer je proizvodnja takvih uređaja skupa a mogućnosti ograničene i, prema obrađivaču, neprilagođene potrebama današnjice.
Fiskalni uređaji nove generacije se zasnivaju na kvalitetnim i naprednim sigurnosnim elementima i mogućnostima kojima uređaj raspolaže. Kako je jezgro sistema generisanje QR koda, koji je izgrađen od sigurnosnih elemenata, ti elementi moraju biti izrađeni po najvišim svjetskim standardima. U tu svrhu treba koristiti sigurnosne standardne protokole i protokole koji se koriste za novčane transakcije u bankarskom sektoru. Smatra se da će na taj način sam sistem i uređaj postići najviši stepen sigurnosti.
Fiskalni uređaj nove generacije treba da ima mogućnost štampanja i skeniranja QR kodova. Kako je QR kod sve više pronalazi svoju upotrebu, kao npr. u COVID zelenom certifikatu, potrebno je da uređaj ima takvu funkcionalnost kako bi bio spreman za nove funkcionalnosti u digitalizaciji društva.
Fiskalni uređaj treba da prati određene standarde i funkcionalnosti, ali i da njegova zamjena ili popravka bude svedena na apsolutni minimum kako bi poreski obveznik mogao nesmetano da obavlja svoj posao. U tom smislu komponenta sigurnosnog elementa poreskog obveznika treba da bude smještena na medij pametne kartice, te da se prilikom premještanja kartice u rezervni uređaj uspješno nastavlja fiskalni proces.
-
Sistem za upravljanje fiskalizacijom
Postojeći sistem za upravljanje fiskalizacijom je zasnovan na tehnologijama koje su starije od dvije decenije. Podaci koji se prikupljaju jednom dnevno su zbirni, te kao takvi nisu pogodni za detaljniju analizu. Sa postojećim sistemom nije moguće vršiti inspekcijske kontrole na radnom mjestu inspektora, što prouzrokuje da inspektori neefikasno provode vrijeme na terenu vršeći inspekcijski nadzor. Podatke nije moguće kvalitetno obraditi i analizirati, jer ne stižu blagovremeno, te se često radi sa zakašnjelim podacima.
Novi sistem za upravljanje fiskalizacijom treba da bude razvijen koristeći servisno orijentisanu arhitekturu. Na taj način bi se u početku razvile sve neophodne funkcionalnosti u sklopu modula, dok bi razvoj dodatnih funkcionalnosti kao i uvezanost sa komponentama drugih sistema u budućnosti bio izuzetno jednostavan i lak. U tom smislu Sistem za upravljanje fiskalizacijom (SUF) mora da podrži trenutne zahtjeve Poreske uprave, ali i da omogući dugovječnost cjelokupnog sistema. Cjelokupan promet robe i usluga u Republici Srpskoj se momentalno registruje u bazu podataka prilikom prodaje i/ili sinhronizacije sa elektronskim fiskalnim uređajem. Izuzetak jeste elektronski fiskalni uređaj koji radi u offline režimu i nije sinhronizovao podatke sa SUF-om. Takav uređaj se prilikom prve dostupnosti internet veze sinhronizuje sa SUF-om, što ne znači da SUF već ne posjeduje podatke o prodaji. Ovaj mehanizam služi za razna nadgledanja, provjere autentičnosti i kontrole unutar sistema, ali i omogućava da kompletan sistem za fiskalizaciju radi i u slučaju pada ili nedostupnosti servera sistema za upravljanje fiskalizacijom, što predstavlja dodatnu zaštitu u radu cjelokupnog sistema. Novi sistem za upravljanje fiskalizacijom treba da ima bazu podataka najnovije generacije gdje bi se bilježile sve relevantne informacije o svim privrednim subjektima što bi smanjilo sivu ekonomiju usljed tačne evidencije poreskih obveznika, lokacija obavljanja djelatnosti i njihovih aktivnosti.
Novi sistem za upravljanje fiskalizacijom treba da omogući izdavanje računa krajnjem kupcu kao i izdavanje fakture poslovnom licu. Prema predlagaču, na taj način će biti moguće praćenje cjelokupne robe i usluga svih privrednih subjekata.
Imajući u vidu da je finansiranje inicijalne fiskalizacije kod poreskih obveznika na osnovu važećeg zakona bilo o trošku obveznika fiskalizacije, Vlada Republike Srpske je predložila da trošak inicijalne fiskalizacije kod poreskih obveznika ovaj put snosi Republika, odnosno da se finansira iz sredstava Republike.
Trošak inicijalne fiskalizacije podrazumijeva nabavku, odnosno subvencionisanje elektronskih fiskalnih uređaja integrisanih ili zasebnih softverskih ili hardverskih komponenti po tržišnim cijenama, koje će biti formirane u Republici Srpskoj od strane odobrenih dobavljača. Ovaj trošak podrazumijeva minimalni trošak da bi poreski obveznik zadovoljio osnovne uslove evidentiranja prometa u novom sistemu fiskalizacije. Način na koji će biti finansirani inicijalni troškovi fiskalizacije biće propisan Pravilnikom o dinamici fiskalizacije, u skladu sa predloženim članom 22. ovog zakona.
Trošak sistema za upravljanje fiskalizacijom okvirno bi iznosio 37 miliona KM, dok bi trošak nabavke ili subvencionisanja uređaja kod poreskih obveznika bio oko 13 miliona KM za oko 40.000 obveznika.