Član 1. ovoga zakona vrši dopunu važećeg člana 6. u stavu (3).
Važeći član 6. definiše da je obveznik doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje fizičko lice – rezident Republike Srpske:
1) koje obavlja poslove preko omladinske zadruge do navršenih 26 godina, odnosno bez obzira na godine života ako nije na redovnom školovanju,
2) koje je dobrovoljni osiguranik u skladu sa propisima kojima se uređuje penzijsko i invalidsko osiguranje,
3) koje ostvaruje prihod od autorskih prava,
4) koje na osnovu ugovora o djelu, odnosno drugog sličnog ugovora, ostvaruje naknadu,
5) koje ostvaruje naknadu po osnovu ugovora o dopunskom radu u skladu za zakonom kojim se uređuju rad i radni odnosi,
6) koje je nezaposleno, a priznato mu je pravo na penzijsko i invalidsko osiguranje u skladu sa propisima kojima se uređuje zapošljavanje i osiguranje za slučaj nezaposlenosti
Ovim dopunama u stavu (3), iza riječi “prava,“ dodaju se riječi „prava srodnih autorskom pravu i prava industrijske svojine“. Na ovaj način, obveznici doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje su i ona fizička lica koja ostvaruju prihode od prava srodnih autorskom pravu i prava industrijske svojine. Ukoliko se ove izmjene prihvate, stav (3), član 6. glasio bi: “koje ostvaruje prihod od autorskih prava, prava srodnih autorskom pravu i prava industrijske svojine.“
Članom 2. vrši se izmjena u članu 16. stav (2) – „tačka 7)“ zamjenjuje se riječima „t. 4) i 7)“.
Dosadašnjim pravnim normama propisano je da je penzija osnovica doprinosa za zdravstveno osiguranje za korisnika prava na penziju iz člana 5. tačka 7). Ovim izmjenama precizira se isto tako da je penzija osnovica za zdravstveno osiguranje za državljanina Republike Srpske iz člana 5. tačka 4).
Važeći član 5. tačka 4) određuje da je obveznik doprinosa za zdravstveno osiguranje fizičko lice – rezident Republike Srpske: državljanin Republike Srpske koji u cijelosti ili djelimično ostvaruje penziju i invalidninu od inostranog isplatioca, dok ima prebivalište na teritoriji Republike Srpske, ako međunarodnim sporazumom nije drugačije određeno.
Član 3. vrši izmjenu u članu 22, u stavu (1), u tački 2). Mijenja se broj „12%“ brojem „10,2%“.
Trenutno važeći član 22. stav (1) glasi:
“(1) Stope doprinosa iznose:
1) za penzijsko i invalidsko osiguranje iznosi 18,5%,
2) za zdravstveno osiguranje iznosi 12%,
3) za osiguranje od nezaposlenosti iznosi 0,6%,
4) za dječju zaštitu iznosi 1,7%”
Predloženim izmjenama predlagač želi da stopu doprinosa za zdravstveno osiguranje smanji sa 12% na 10,2%. Ukoliko se usvoje predložene izmjene ovoga člana, stav (1), tačka 2) glasila bi: „za zdravstveno osiguranje iznosi 10,2%“. Ukoliko se usvoji ova izmjena, ukupna stopa doprinosa iznosit će 31%.
Članom 4, poslije člana 31, dodaje se novi član 31a, koji glasi: “Na lična primanja, koja su ostvarena prije stupanja na snagu ovog zakona, primjenjivat će se odredbe zakona koji je bio na snazi posljednjeg dana u mjesecu za koji se isplaćuju ta lična primanja. Ova odredba ima funkciju prelaznog rješenja za doprinose koji su obračunati po trenutno važećem zakonu i važećim stopama doprinosa. Suštinski, to znači da će se za lična primanja ostvarena u decembru 2021. godine, bez obzira na to što se isplaćuju u januaru 2022. godine, primjenjivati stopa doprinosa od 32,8%”.
Član 5. definiše stupanje na snagu ovoga zakona.
Predlagač procjenjuje da će ovaj zakon dovesti do gubitka prihoda od doprinosa u iznosu od oko 80.000.000 KM.