Član 1. vrši izmjene u članu 2. tačka 19). Ovom izmjenom redefiniše se pojam „destinacijska menadžment organizacija“. Dalje, u definiciju podsticajnih mjera dodaju se riječi „redovih aktivnosti“, što omogućava korištenje budžetskih sredstava i u ovu svrhu. Dodaje se nova tačka 21) koja definiše pojam „destinacija za održivi razvoj turizma“.
Članom 2. dodaju se novi stavovi (4), (5), (6), (7) i (8) u članu 4. Ovim se dopunama propisuje da Ministarstvo trgovine i turizma (u daljem tekstu: Ministarstvo) daje saglasnost na standarde održivog turizma koji su destinacijama za održivi razvoj turizma ili poslovnim subjektima u oblasti turizma i ugostiteljstva dodijeljeni od međunarodnih organizacija za održivi turizam. Saglasnost daje ministar rješenjem na zahtjev jedinice lokalne samouprave, pravnog lica koje upravlja prostornom cjelinom na području jedinice lokalne samouprave i poslovnog subjekta u oblasti turizma i ugostiteljstva.
Član 3. vrši izmjene u članu 6. Ovom izmjenom definiše se da se Strategija razvoja turizma (u daljem tekstu: Strategija) donosi na sedam godina. Dosadašnjom odredbom Strategija se donosila na period od pet godina. Definiše se šta Strategija sadrži.
Članom 4. briše se član 7. radi usklađivanja proceduralnih pitanja usvajanja i donošenja Strategije razvoja turizma sa Zakonom o strateškom planiranju i upravljanju razvojem.
Član 5. vrši izmjenu u članu 10. Ovom se izmjenom propisuje da gradska, odnosno opštinska uprava, prati realizaciju Strategije razvoja turizma jedinice lokalne samouprave i o tome jedanput godišnje izvještava skupštinu jedinice lokalne samouprave.
Član 6. vrši izmjenu u članu 14, mijenja se naziv Komisije za kategorizaciju turističkog mjesta u Komisiji za proglašenje turističkog mjesta.
Član 7. mijenja postojeći član 22. tačka 3). Ovom se izmjenom dodatno definišu poslovi kojima se bave turističke agencije.
Član 8. vrši izmjene u članu 33. kojim se definišu uslovi za rad turističke agencije. Izmjene brišu uslove koji su se odnosili na uposlenike turističke agencije.
Članom 9. briše se odredba u članu 37. kojim je propisana dokumentacija potrebna za izdavanje licence turističkim agencijama, odnosno obaveza dostavljanja dokaza o upisu u registar poslovnih subjekata ili registar preduzetnika.
Članom 10. vrše se izmjene člana 38. u stavovima (3) i (6). Ovim se izmjenama precizira da će ministar odbiti zahtjev za izdavanje licence ako su osnivači, odnosno odgovorna lica agencije ili lica koja nakon osnivanja pristupe agenciji, fizička lica koja su direktno ili indirektno imala kontrolno učešće u kapitalu agencije kojoj je oduzeta licenca.
Član 11. vrši izmjene u članu 39. te se definiše da licenca prestaje da važi istekom perioda određenog za reviziju.
Član 12. mijenja postojeći član 40. te u stavu (1) preciznije definiše uslove pod kojima će ministar oduzeti licencu agenciji.
Članom 13. vrše se izmjene u članu 43. te se na ovaj način jednostavnije definiše da strani državljanin, koji namjerava da polaže ispit za sticanje zvanja turističkog vodiča na području entiteta, mora imati prijavljen najmanje privremeni boravak u BiH.
Članom 14. mijenja se član 51. te se utvrđuje da turističke usluge u smislu ovoga zakona mogu pružati pravna lica, produzetnici i fizička lica registrovana za obavljanje djelatnosti u skladu sa propisima iz oblasti ugostiteljstva. Dosadašnji zakon poznavao je samo pravna lica i poduzetnike kao subjekte koji mogu pružati turističke usluge.
Član 15. vrši izmjenu stava (2) u članu 58. te preciznije definiše ko može pružati turističke usluge na divljim vodama.
Članom 16. dopunjuje se stav (4) član 60. Ovom se dopunom detaljnije definiše kada je pružalac turističkih usluga koje uključuju sportsko-rekreativne aktivnosti dužan odbiti pružiti uslugu.
Član 17. mijenja član 62. u stavovima (2), (3) i (4). Ovim se izmjenama detaljnije definiše obaveza pružaoca usluge kupališta.
Članom 18. mijenja se član 64. te se uslov starosti za vozila u rentakar agencijama povećava s pet godina na deset godina starosti.
Članovi 19. i 20. dopunjavaju članove 72. i 73. te obavezuje turističku organizaciju da u godišnji program rada i finansijski plan turističke organizacije obavezno uvrsti pojedinačno utvrđene i planirane zadatke sa mjerljivim indikatorima, odnosno da u finasijskom izvještaju za podatke o izvršenju programa rada po pojedinačno utvrđenim zadacima moraju iskazati mjerljive indikatore.
Članom 21. dopunjen je član 91. na način da je predviđena mogućnost da se namjenska sredstva za razvoj turizma mogu dati i za finansiranje redovnih aktivnosti turističkih subjekata.
Član 22. poslije člana 92. dodaje nove članove 92a, 92b, 92v, 92g, 92d. i 92đ.
Član 92a. propisuje da se, u cilju razvoja domaćeg turizma, u budžetu mogu planirati sredstva za subvencionisano korišćenje ugostiteljskih usluga kod ugostitelja dodjelom turističkih vaučera (u daljem tekstu: vaučer). Korisnik vaučera je svaki punoljetni građanin te mora lično koristiti uslugu.
Član 92b. propisuje da se vaučeri dodjeljuju putem javnog poziva u štampanim medijima koje objavljuje Ministarstvo. Definišu se uslovi koje moraju da ispune ugostitelji i turističke agencije da bi učestvovale.
Član 92v. propisuje proceduru korištenja vaučera.
Član 92g. propisuje način vrednovanja vaučera, odnosno da ugostitelj ili turistička agencija naplaćuju korisniku vaučera uslugu umanjenu za stvarnu vrijednost smještaja.
Član 92d. propisuje da su ugostitelj, odnosno turistička agencija, dužni da najkasnije do petnaestog dana u mjesecu za prethodni mjesec Ministarstvu dostave Zahtjev za refundaciju sredstava po osnovu iskorišćenih vaučera u prethodnom mjesecu. Definiše se šta Zahtjev za refundaciju mora da sadrži od dokumentacije te da Ministarstvo razmatra Zahtjev za refundaciju sredstava i, u slučaju ispunjenosti uslova, ministar donosi rješenje o refundaciji sredstava u roku od 15 dana od dana prijema urednog Zahtjeva za refundaciju sredstava.
Član 92đ. propisuje da Ministarstvo vodi jedinstvenu bazu podataka emitovanih vaučera sa serijskim brojevima i datumom izdavanja svih vaučera, bez navođenja ličnih podataka korisnika vaučera.
Član 23. vrši izmjene tehničke prirode u članu 114.
Član 24. briše tačku 7) u članu 115, koja se odnosila na to da ministar donosi Pravilnik o uslovima za pružanje usluga na kupalištima i bazenima.
Član 25. dodaje novi član 115a. kojim se propisuju rokovi za donošenje podzakonskih akata.
Član 26. definiše stupanje na snagu ovoga zakona.
Fotografija: iStock