Kako predlagač navodi, razlozi za donošenje ovih izmjena i dopuna zakona proizlaze iz obaveze nastale Odlukom Ustavnog suda Republike Srpske iz oktobra 2019. godine. Naime, ovlaštenje zakonodavca da uredi postupak u kome će Republička uprava za geodetske i imovinsko-pravne poslove postupati prilikom osnivanja katastra nepokretnosti istovremeno znači i obavezu da zakonska norma mora da ispunjava određene standarde koji se tiču njenog kvaliteta. Tačnije, da bi zakonska odredba bila u funkciji vladavine prava, ona mora da bude jasna, precizna, dostupna onima na koje se odnosi i za njih predvidiva, tj. takva da oni mogu stvarno i konkretno znati svoja prava i obaveze da bi u skladu sa njima mogli postupati.
U kontekstu ukidanja instituta pojedinačnih uspostava katastra nepokretnosti, propisivanje prema kome će se postupak osnivanja katastra nepokretnosti koji je počet prije stupanja na snagu ovog zakona okončati u postupku osnivanja katastra nepokretnosti u skladu sa ovim zakonom, suštinski, onemogućava da započeti postupci pojedinačnih osnivanja ovog katastra budu završeni utvrđivanjem sadržaja nepokretnosti i prava na njima, a kako je to ranije garantovao Zakon o premjeru i katastru Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske, br. 6/12 i 110/16). Nadalje, u razlozima za donošenje ovog prijedloga navodi se da su u odnosu na pomenute postupke započete prema odredbama Zakona o premjeru i katastru Republike Srpske (Službeni glasnik Republike Srpske, br. 6/12 i 110/16) razumljiva očekivanja adresata da o njihovim pravima i obavezama bude odlučeno u skladu sa tim zakonom.
Dalje, razlog za donošenje ovih izmjena i dopuna zakona proizlazi iz potrebe da se precizno definiše sistem masovne procjene vrijednosti nepokretnosti, s obzirom na to da je 2017. godine uspostavljen Registar cijena nepokretnosti, a koji predstavlja osnov za istraživanje tržišta nepokretnosti i realizaciju sistema masovne procjene vrijednosti nepokretnosti.
Ovim se prijedlogom u odnosu na važeći zakon preciznije definišu geodetski radovi koje obavljaju geodetske organizacije, a koji se odnose na izradu geodetskih podloga u inženjersko-tehničkim oblastima za koje se ne izrađuje glavni projekat, realizaciju projekata geodetskog obilježavanja u oblasti urbanističkog planiranja i inženjersko-tehničkim oblastima.
Prijedlogom se jasnije i preciznije definišu poslovi koje lice sa geodetskom licencom prvog i drugog reda može obavljati u geodetskoj organizaciji, kao i da je lice u periodu sticanja radnog iskustva bilo zaposleno u geodetskoj organizaciji koja je obavljala te poslove, odnosno godine studija za lica poljoprivredne struke za izvođenje radova katastarskog klasiranja i bonitiranja zemljišta, a sve iz razloga poboljšanja kvaliteta izvođenja navedenih radova.
Nadalje, pored minimalnih uslova propisanih važećim zakonom koje treba da ispunjava geodetska organizacija za realizaciju poslova definisanih glavnim projektom, Prijedlog definiše da svaki glavni projekat propiše i dodatne uslove u smislu broja izvršilaca i geodetsko-tehničke opremljenosti, a sve zbog kompleksnosti i rokova propisanih za izvršenje navedenih poslova koje obavljaju geodetske organizacije.
Izmjenama i dopunama jasnije se definišu načini oduzimanja geodetskih licenci i licenci za rad koje se izdaju licima geodetske struke i geodetskim organizacijama za obavljanje geodetskih radova, kao i period na koji se oduzimaju navedene licence.
Ovim prijedlogom definiše se da Uprava vodi dva registra i jasnije propisuje sadržaj tih registara o izdatim i oduzetim geodetskim licencama prvog i drugog reda i licencama za rad geodetskih organizacija, a sve zbog jasnijeg uvida o ispunjenost uslova za obavljanje geodetskih radova.
Pored toga, definiše se da Uprava preko nadležne organizacione jedinice vrši pregled i kontrolu izrade geodetskih podloga i pregled i kontrolu izvođenja geodetsko-tehničkih radova i izrade geodetskih podloga za potrebe izrade dokumenata prostornog uređenja koje usvaja Narodna skupština Republike Srpske, odnosno skupština jedinice lokalne samouprave, a sve zato što su navedeni radovi imali određene manjkavosti jer nisu izvođeni u skladu sa normama važećeg zakona.
Također, ovaj prijedlog definiše da direktor Uprave donosi i Pravilnik o vršenju kontrole rada geodetskih organizacija, a sve zbog kvalitetnijeg obavljanja poslova te zbog jednoobraznosti vršenja tih kontrola.
S obzirom na to da na području Republike Srpske, nije vršen premjer u stereografskoj projekciji, već je za određeno područje izvršen premjer u poliedarskoj projekciji, ovim izmjenama i dopunama zakona vrši se ispravljanje greške u važećem zakonu u smislu da je premjer izvršen u poliedarskoj projekciji.
Predlaže se da Vlada Republike Srpske donosi odluku o visini naknade za rad komisija za izlaganje, a sve iz razloga specifičnosti poslova koje obavljaju članovi komisija za izlaganje na javni uvid podataka o nepokretnostima i utvrđivanja prava na nepokretnostima, kao i načina njihovog angažovanja.
Preciznije se definiše i pojam geoprostornih podataka, kao skupa Baze podataka katastra nepokretnosti (BPKN), na način da ih čine geometrijski i atributski podaci o parcelama i objektima te da direktor Uprave donosi Pravilnik o sadržaju, načinu izrade i održavanja katastarskih planova kao dijela BPKN-a.
Ovim se prijedlogom predlaže da komisija za izlaganje licu čije je prebivalište, odnosno boravište nepoznato, a na prijedlog jedinice lokalne samouprave za privremenog zastupnika, postavi diplomiranog pravnika sa položenim stručnim ispitom za rad u organima uprave iz reda zaposlenih u organu jedinice lokalne samouprave na čijoj se teritoriji izlažu podaci o nepokretnostima i utvrđuju prava na tim nepokretnostima. S tim u vezi, načelnik ili gradonačelnik jedinice lokalne samouprave dužan je da u roku osam dana od dana dostavljanja obavještenja o početku izlaganja katastarske opštine dostavi podatke za lica iz reda zaposlenih diplomiranih pravnika, a koji će biti postavljeni za privremene zastupnike u postupku osnivanja katastra nepokretnosti. U slučaju da načelnik ili gradonačelnik jedinice lokalne samouprave ne dostavi podatke o licima koja će biti postavljena za privremene zastupnike, kao i u slučaju kada je jedinica lokalne samouprave stranka u postupku, privremeni zastupnik postavlja se iz reda advokata ili poslovno sposobnih lica te troškove privremenog zastupnika snosi jedinica lokalne samouprave na čijoj se teritoriji izlažu podaci o nepokretnostima i utvrđuju prava na tim nepokretnostima. Predloženim odredbama spriječila bi se odugovlačenja postupaka izlaganja na javni uvid podataka o nepokretnostima i utvrđivanju prava na nepokretnostima, što bi dovelo do ekonomičnosti navedenih postupka, a samim tim i do efikasnijeg i bržeg osnivanja katastra nepokretnosti proglašenog od opšteg interesa za Republiku Srpsku.
Definišu se odredbe koje se odnose na zabilježbu spora, kao upisa kojim se čini vidljivim da se povodom stvarnog prava vodi pred sudom, čiji bi ishod mogao utjecati na upis, pripadanje, postojanje, obim sadržaj ili opterećenje tog prava, a definiše se i organ nadležan za rješavanje po prijedlogu za zabilježbu spora koji podnosi lice koje smatra da mu je povrijeđeno stvarno pravo, kao i uslovi i rok za donošenje tog rješenja. Također se definiše da se protiv rješenja kojim se nalaže upis zabilježbe spora u javnu evidenciju može izjaviti žalba, a uprava je dužna odluku donijeti po hitnom postupku.
Nadalje, ovim izmjenama i dopunama definiše se da se odredbe Zakona o upisu i brisanju zabilježbe spora u katastar nepokretnosti shodno primjenjuju na upise i brisanje zabilježbe spora i u drugim javnim evidencijama u kojima se upisuju stvarna prava.
Preciznije se definiše i postupak osnivanja i održavanja katastra vodova, s obzirom na to da je prijedlogom propisano da je u nadležnosti Uprave, između ostalog, i premjer vodova, osnivanje i održavanje katastra vodova. S tim u vezi, ovim prijedlogom definiše se da direktor Uprave donosi Pravilnik o polaganju isprava u Knjizi položenih isprava o vodovima.
Regulišu se situacije kada se u postupku pred sudom ili organom uprave utvrdi da je neophodno izvršiti određene geodetsko-tehničke promjene na nepokretnostima. Vještak geodetske struke određen u tom postupku izrađuje skicu lica mjesta, a nadležni sud ili organ uprave nalaže Upravi ili geodetskoj organizaciji da izvrši snimanje promjena na terenu i sačini elaborat geodetskih radova, koji uz nalog suda ili organa uprave predstavlja osnov za sprovođenje geodetsko-tehničkih promjena u javnim evidencijama o nepokretnostima, o čemu odlučuje Uprava rješenjem protiv koga je dozvoljena žalba u roku osam dana od dana dostavljanja rješenja. Dalje, ukoliko se nadležnoj područnoj jedinici Uprave dostavi odluka suda donesena u postupku uređenja međa koji sprovodi nadležni sud u skladu sa posebnim zakonom bez izvršenog snimanja promjena na terenu i izrađenog elaborata geodetskih radova od strane Uprave ili geodetske organizacije, u skladu sa odredbama ovog prijedloga, nadležna područna jedinica Uprave zatražit će od stranke koja je pokrenula postupak da u tom smislu dopuni zahtjev za sprovođenje odluke suda u javnim evidencijama o nepokretnostima u određenom roku, a ukoliko ta stranka u ostavljenom roku to ne učini, zahtjev se odbija.
Predloženim odredbama obezbjeđuju se uslovi da odluke sudova ili organa uprave sadrže tačne podatke o nepokretnostima iz baza javnih evidencija o nepokretnostima, a kako bi bile sprovodive u tim evidencijama.
Ovim prijedlogom propisano je da direktor Uprave donosi Pravilnik o sadržaju i načinu pregleda geodetskog elaborata, a sve u cilju jednoobraznog postupanja područnih jedinica Uprave u okviru navedenih poslova. U praksi je uočeno različito postupanje prilikom pregleda geodetskog elaborata, a sve iz razloga nepostojanja podzakonskog akta koji tačno propisuje sadržaj i način pregleda geodetskog elaborata. Naime, kako Uprava vodi tehničke podatke o nepokretnostima u više katastarskih evidencija, stoga se ukazala potreba da se definišu sadržaj i način pregleda geodetskog elaborata, kako bi on sadržao sve neophodne podatke za sprovođenje u katastarskim evidencijama, a time skratio i sam postupak pregleda i otklanjanja nedostataka.
Ovim prijedlogom se u odnosu na važeći zakon na jasniji način preciziraju prilozi koji se dostavljaju uz zahtjev za upis u katastar nepokretnosti te se precizira i pitanje ispravljanja grešaka, nedostataka i propusta nastalih u postupku osnivanja katastra nepokretnosti, koji se ispravljaju i otklanjaju u postupku održavanja.
Ostale izmjene i dopune su terminološke i leksičke prirode i ne mijenjaju suštinu osnovnog teksta Zakona.
Kako navodi predlagač, važeći zakon pretrpio je više izmjena i dopuna te se ovim prijedlogom predlaže da Zakonodavni odbor Narodne skupštine Republike Srpske utvrdi prečišćeni tekst Zakona u roku 90 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Fotografija: capital.ba