Uvodnim odredbama definisano je šta se uređuje ovim zakonom, definisana su značenja pojedinih pojmova koji se koriste u zakonu, te neka od načela na kojima se osiguranicima obavezno osiguravaju prava za slučaj starosti ili invalidnosti, a članovima njihovih porodica prava u slučaju smrti osiguranika, odnosno korisnika penzije.
Nadalje su propisana prava koja se osiguravaju penzijskim i invalidskim osiguranjem, uslovi pod kojima se ostvaruju i koriste, te od čega zavisi obim tih prava. Također je definisano ko se smatra osiguranikom, ko osiguranikom u obaveznom osiguranju, osiguranikom zaposlenikom, te osiguranikom samostalnih djelatnosti. Također, propisano je šta je osiguranik vjerski službenik, osiguranik poljoprivrednik, kao i da se osiguranikom u obaveznom osiguranju smatra i lice za koje je po propisima iz oblasti nezaposlenosti uplaćen doprinos za penzijsko i invalidsko osiguranje.
Nacrt zakona također određuje šta obuhvata penzijski staž na osnovu kojeg se stiču prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja. Također su propisani uvjeti za ostvarivanje prava na starosnu penziju. Naime, propisano je da pravo na starosnu penziju osiguranik ima kada navrši 65 godina života i najmanje 15 godina staža osiguranja, odnosno najmanje 20 godina penzijskog staža ili kada navrši 40 godina penzijskog staža.
Propisan je način utvrđivanja visine starosne penzije i to prelaskom na novi sistem utvrđivanja, odnosno uvođenjem bodovne formule za utvrđivanje početne visine penzije. Visina starosne penzije određuje se tako što se lični bodovi osiguranika pomnože sa vrijednošću općeg boda na dan ostvarivanja prava. Vrijednost općeg boda na dan stupanja na snagu ovog zakona iznosi 13.6 KM.
Nacrt zakona određuje da se invalidska penzija određuje na isti način kao i starosna, odnosno množenjem ličnih bodova osiguranika i vrijednosti općeg boda na dan ostvarivanja prava.
Također, pooštreni su uslovi za sticanje prava na porodičnu penziju, a radi smanjenja broja porodičnih penzija, te podsticanje potencijalnih korisnika ovih penzija na uključivanje u tržište rada, a što je i jedan od pravaca reforme utvrđenih Strategijom reforme penzijskog sistema u Federaciji BiH.
Propisan je način usklađivanja vrijednosti općeg boda, te penzija. Naime, predviđeno je da se vrijednost općeg boda usklađuje 15. aprila svake godine, počev od 01.01.2017. godine, prema procentu porasta prosječne bruto plaće u Federaciji BiH u prethodnoj godini. U slučaju promjene obuhvata bruto plaće u smislu Zakonu o porezu na dohodak, vrijednost općeg boda će se uskladiti prema procentu promjene indeksa troškova života.
Penzije se usklađuju 1. januara svake godine, prema procentu porasta troškova života na godišnjem nivou u Federaciji u prethodnoj godini, a prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, osim penzija koje su ostvarene u godini u kojoj se vrši usklađivanje.
Također, propisuje se i mogućnost vanrednog usklađivanja penzija.
Određeno je i kome pripada najniži iznos penzije, uvjeti za ostvarivanje, te iznos najniže penzije. Penzije se usklađuju 1. januara svake godine, prema procentu porasta troškova života na godišnjem nivou u Federaciji u prethodnoj godini, a prema podacima Federalnog zavoda za statistiku, osim penzija koje su ostvarene u godini u kojoj se vrši usklađivanje.
Nacrt određuje na čiji se zahtjev pokreće postupak za ostvarivanje prava na starosnu penziju, prava na osnovu invalidnosti, prava na porodičnu penziju, te postupak za utvrđivanje penzijskog staža. Također je propisano i pravo na penziju povratnika u Federaciju.
Utvrđivanje invalidnosti osiguranika i nesposobnosti člana porodice, kao uslova za ostvarivanje prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, vrši Institut za medicinsko vještačenje zdravstvenog stanja.
Odredbama Nacrta zakona propisane su situacije pod kojim prestaju prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, ko pokreće postpak za prestanak prava, te šta se dešava ukoliko korisnik prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja kome su ta prava prestala ponovo podnese zahtjev za ostvarivanje istih.
Korisnicima prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, koji su prava ostvarili po propisima koji su primjenjivani do stupanja na snagu ovog zakona, ta prava se obezbjeđuju i dalje, u dostignutom iznosu posljednje isplaćene penzije, odnosno penzije usklađene sa posljednjim koeficijentom prije stupanja na snagu ovog zakona i dalje će se usklađivati sa odredbama ovog zakona, tj. sa troškovima života.
Pravo na penziju ostvareno po propisima koji su važili prije stupanja na snagu ovog zakona neće se ponovo određivati po odredbama ovog zakona, osim u slučajevima određenim ovim zakonom.
Propisan je prelazni period u kojem osiguranik muškarac/žena mogu ostvariti pravo na starosnu penziju i prije uvjeta propisanih ovim zakonom, te penal za svaki mjesec ranijeg odlaska u penziju u iznosu od 0.33333 % iznosa ostvarene penzije.
Također, propisan je stimulans od 0.166666 % za svaki mjesec kasnijeg odlaska u starosnu penziju, a u cilju motivisanja osiguranika na duži ostanak na tržištu rada.
Zakon je u formi Nacrta.