Pitanje: Prigovor na Zakon o penzijskom i invalidskom osiguranjugrupe Oficira Oružanih snaga BiHPrigovor na odredbe Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju FBiH po sljedećem:1. U prijedlogu Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju FBiH nisu naznačeni prelazni koeficijenti (koji su bili u Nacrtu) kojim će se regulisati približavanje penzija ostvarenih po starom odnosno novom zakonu. Obrazloženje: Npr. Osiguranik 1 koje je ostvarilo penziju po starom zakonu imat će daleko veću penziju od Osiguranik 2 koji je ostvario penziju po novom zakonu, mada su penziju ostvarila sa istog radnog mjesta i sa istim poslovima i zadacima. Ako se radi o povoljnijem ili prijevremenom penzionisanju (vojnici, policija,...) uzmimo ubzir da će Osiguranik 2 imati i više staža od Osiguranika 1.Uzimajući u obzir gore navedeno dajemo sljedeći:Prijedlog:Predlažemo da se diskriminirijaće odredbe isprave u prijedlogu Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju FBiH, na sljedeći način:1. Da se posebnim zakonom urede prava iz penzijskog osiguranja profesionalnih vojnih lica i ovlaštenih službenih osoba (ovlaštene službene osobe unutarnjih poslova, ovlaštene službene osobe pravosuđa), čime bi se penzije ovih kategorija uvećale za određeni procenat, kako je to uređeno u zemljama okruženja i EU. ili2. Da se u prijedlog Zakona PIO uvrste prelazni koeficijenti radi približavanja penzija ostvarenih po starom odnosno novom Zakonu PIO.Obrazloženje:Za prijedlog 1.: Posebnim Zakonom bi se uredila oblast penzijsko invalidskog osiguranja za ove kategorije, jer smatramo da se postojeći Zakoni (Zakon o službi OS BiH, Zakon o policijskim službenicima FBiH i ostali zakoni vezani za ove kategorije) trebaju uskladiti sa Zakonom o PIO. Posebnim Zakonom bi se policajcima i profesionalnim vojnim licima uvećale penzije zbog teških radnih uslova, jer istima nije slučajno dat benificirani radni staž.Većina zemalja NATO-a posebnu skrb vodi o profesionalnim vojnim licima, te o njihovim penzijama jer se oni tokom radnog vijeka odriču određenih građanskih prava i rade posao koji je doista opasan. Zato mnoge od tih zemalja bivšim vojnicima nude povoljnije uvjete penzionisanja, dok im penzije ne isplaćuju iz državnog penzijskog fonda, već iz posebnoga vojnog. Kako je pripadnicima vojske zabranjeno sindikalno organizovanje, njihove stavove nema tko artikulirati.Za prijedlog 2.:Ako ne postoji mogućnost donošenja Posebnog Zakona za ove kategorije potrebno je uskladiti postojeće Zakone sa novim Zakonom o PIO, te uvrstiti prelazne koeficijente radi približavanja penzija ostvarenih po starom odnosno novom Zakonu PIO, kako bi se donekle ispravile nepravilnosti i nepravda posebno lica koja su provela u ratu više od tri godine i koja danas imaju preko 30 godina penzijskog staža, a istima je najduže ostalo do penzionisanja 5 godina.Prijedlog za prelazne koeficijente:Vrijednost ostvarene penzije po rješenju množi se sa prelaznim koeficijentima, a prema sljedećoj tabeli: Godina Faktor Uvećanja/koeficijent 2017 1,702018 1,652019 1,55 2020 1,50 2021 1,45 2022 1,40 2023 1,352024 1,302025 1,252026 1,20Prilikom razmatranja ovog prijedloga molili bi Vas da uvažite činjenicu da smo i mi boračka populacija, koja je svoj doprinos dala u proteklom ratu, a iznijela je i iznijet će najveći teret tranzicije Oružanih snaga BiH i ostalih reformskih procesa u BiH.Srdačan pozdrav,
Odgovor:
Licno NE podržavam Prijedlog zakona PIO u cjelini jer smatram da je koncipiran na pogrešnim osnovama, i zapravo je trebao biti nadogradnja niza reformskih zakona koji još nisu donešeni, poput zakona o uvezivanju radnog staža itd. Predloženi zakon se ne temelji na ozbiljnoj analizi postojećeg stanja i mogućnostima u narednom periodu. Naročito naglašavam da uopšte nisu uzete u obzir negativna demografska slika, dodatno pogoršana stalnim odlaskom u inostranstvo, mladih, obrazovanih i sposobnih ljudi! Trenutno u FBiH na manje od 2 zaposlena dolazi jedan penzioner, a novi zakon se temelji na odnosu 3 zaposlena na jednog penzionera! Imajući u vidu negativni demografski trend i stalno smanjenje radno sposbnog stanovništva, te loše prilike za dostizanje željenog omjera, ne može se očekivati da Vlada izađe u susret ovoj kategoriji budućih penzionera. Ukidajući zajamčenu penziju, praktično je izbrisana srednja penzionerska klasa i možemo očekivati da ćemo imati 80% penzionera sa najnižom penzijom od 326 KM i 20% sa visokim i vrlo visokim penzijama koje prelaze i 2.000 KM. Ovakvim zakonskim rješenjima može se očekivati da se primjeni "hrvatski model" kada je nakon presude Ustavnog suda došlo do smanjenja i penzija obračunatih po trenutno važećem Zakonu koji je povoljniji, a u cilju jednakopravnosti novih i starih penzionera kako to spominjete u pitanju. Ista situacija je neizbježna i kod nas, unatoč tvrdnjama kako se radi o stečenim pravima koja se neće narušavati. U ove tvrdnje Vlade je teško povjerovati kada smo već bili svjedoci oduzimanja stečenih prava prije penzionisanim pripadnicima OS. Također, moram napomenuti da je novi zakon koji oduzima novac od Fonda PIO i stavlja ga u Budžet FBiH recept za brisanje vlastitih dugova koje Vlada, kao najveći dužnik ima prema Fondu PiO, kao titular brojnih preduzeća u stečaju i desetina hiljada radnika kojima nisu uplaćeni doprinosi. O ovom i drugim problemima govorio sam u Domu naroda, i na žalost, od ove Vlade nije realno očekivati da ispuni vaše opravdane zahtjeve i očekivanja.