Marko Cvitanović

0%
Broj pitanja: 11
Broj odgovora: 0
Stranka
NS
Parlament
Parlament Federacije BiH
Dom parlamenta
Predstavnički dom
Kratka biografija
Izborna jedinica
11
Pozicija
Broj osvojenih glasova
1704

Pitanje: U proceduri je Nacrt Zakona o zapošljvanju , rehabiliraciji i osposobljavanju osoba sa invaliditetom FBIH. Smatram da je tekst los i ne treba u ovoj formi ići dalje. Protivrjecan je I nelogičan. Nedorecen u mnogim dijelovima prepisan iz vazečeg Zakona , a razlog za donosenje novog je upravo taj , što je postojeći prevaziđen u mnogi čemu ne razrađen. Prvo, sticanje statusa privrednog društva za zaposljavanje osoba sa invaliditetom je poostreno i sa sadasnjih 40% zaposlenih invalida od ukupnog broja ,procenat se dize na 50% odnosno najmanje 6 od ukupnog broja, do sada je to bilo 3 i pri tom prednacrt zahtjeva prosjek tjelesnog ostećenja 65 % ,dok vazeci zakon poznaje samo najnizi procent 60%. U ovom slucaju povećava se obavezan broj zaposlenih osoba sa invaliditetom , sto je nespojivo sa privrednim drustvom koje radi pod trzisnim uslovima, jer i dalje se registruju po Zakonu o privrednim drustvima sto znaci vazeća sva pravila i svi zakoni kao i za svaki drugi subjekt, ocekuje se profitabilnost takode, Fond stavise dodatne bodove dodijeljuje na tu cinjenicu, iako se radi o ljudima sa bitno umanjenom radnom sposobnosti pa je to i razlog njihovog uposljavanja pod posebnim uslovima. Nespojivo je jedno sa drugim. Takvo drustvo bi u startu moralo imati odreden broj zaposlenih, a nije jos ni pocelo sa radom niti ima prihod,na primijer. Rad sa osobama sa invaliditetom je slozen, jer često sa sobom nose različite licne probleme vezane za stanje, pogotovo sa visokim procentom tjelesnog ostećenja te je organizacija procesa rada zahtijevna. Pobekad su potrebni i asistenti. Dakle ovaj clan treba brisati član 24.u smislu kriterija i ostaje minimum 3 osobe sa invaliditetom . Posebno je to problem kod djelatnosti koje zahtijevaju zaposljavanje odredemog kadra , struke, dok medu osobama sa invaliditetom jako je malo takvih. Dakle u startu onemogućava se bavljenjen slozenih djelatnosti iz oblasti prometa lijekovima, medicinskim sredstvima na primijer ali svakom drugon djelatnosti koja se regulise posebnim zakonima. Mora se imati na umu da osobe sa invaliditetom moraju imati i zdrave suradnike unutar Drustva zbog procesa rada. Nadalje, osnivanje zastitnih radionica opet ima ekskluzivitet kao u postojećem zakonu gdje mogu osnovati samo grupe osoba sa invaliditetom koje su korisnici tude njege i pomoći. To je mijesanje pravnog statusa firme sa licnim pravom radnika, potpuno pogresno. To pravo prati osobu, a ne firmu i to jednako pogresno kao i sad.. Treće, pravo na sufinanciranje neto plata nemaju privredna drustva,imaju zastitne radionice i organizacije osoba sa invaliditetom . Zasto? Kakva je razlika izmedu osobe sa invaliditetom od 90% i 100% zapolene u privrednom drustvu i organizaciji? Zasto nije predviđeno sufinanciranje neto plata i u privrednom drustvu? Koji je osnov da se sufinancira plata zdravom zaposlenom u zastitnoj radionici, a da se istovremeno ne prizna sufinanciranje plate osobi sa invaliditetom zaposlenoj u privrednom drustvu? Gdje je tu opravdanje i uporiste ? Nadalje, zaposljavanje pod opstim uslovima je samo formalne prirode i pri tom se smanjuje obaveza zaposljavanja u smislu povećanja kriterija broja zaposlenih na koje postoji obaveza zaposlenja osobe sa invaliditeom od 2024 na svakih 16, 2025 na svakih 17 i tako dalje. Zaposlenje osobe sa invaliditetom u javnim ustanovama je na nivou incidenta jer nema stvarne obaveze,ali ni volje. Prednacrt uooste ne ide u korist poboljsanja statusa zaposljavanja pod opstim uslovimw. Dalje, povrsno jec razradeno ostvarivanje prava na povlastice i oslobađanje , ostaje na nivou uredenja drugim zakonima, pa ako se usvoje i na kraju procent o obavezi kupovine roba i usluga od ovih privrednih subjekata ničim nije regulasno u smislu praćenja postivanja te odredbe jer ovaj Zakon sam po sebi ne znaći nista ako subjekti za zaposljavsnje osoba sa invaladitetom nisu i samoodrzivi jer su nekonkurentni ostalim firmama koje rade navtržisnim principima. Njihov cilj na kraju nije ni stvaranje dobiti nego zaposljavanje osoba sa invaliditetom , u prilog tome ide i sifra djelatnosti takvih subjekata, 88.10. Na kraju ,uz tekst ovog prednacrta svoje mišlenje je dalo samo 4 Kantona, pri cemu uopste nema osvrta na sustinu teksta zakona u smislu prednje navedenog, da li on poboljsava ili ne uslove osnivanja, poslovanja i održivosti takvih suvjekata nego se fokusiraji na mehanizme naplate posebnih doprinosa.,što samo po sebi jeste važno,ali ne analizira na koji nacin se olaksava rad i opstanak u trzisnim uslovima ovim predlozenim tekstom. Zaposljavanje osoba sa invaliditetom je kompleksan problem i nije uobicajen proces kao kod zdravih. Sankcije koje su predlozene ,novcane kazne su rigoroznije i van pameti imajuci u vidu da su cesto bas osobe sa invaliditetom, osnivaci ,voditelji tih poslova ,te takve drakonske kazne koje du zaprijećene nisu u skladu sa svrhom ,a to je rad, inkluzija, osamostaljenje u egzistencijalnom i socijalnom smislu.

Pitanje postavljeno: 23.02.2025  Podijeli. Vidi pitanje Parlamentarac/ka nije odgovorio/la na ovo pitanje.

Pitanje: Poštovani u pripremi je Nacrt Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zaposljavanju osoba sa invaliditetim FBIH. Imam primjedbe na isti.

Pitanje postavljeno: 23.02.2025  Podijeli. Vidi pitanje Parlamentarac/ka nije odgovorio/la na ovo pitanje.

Sva direktna pitanja

Pitanje: Poštovani Delegati,Da li se slažete da je potrebno izjednačiti koeficijente za osvojenu medalju na Paraolimpijskim igrama sa osvojenom medaljom na Olimpijskim igrama i na taj način otkloniti diskriminaciju osoba sa invaliditetom? Ovo je definitivno Zakon kojeg bi trebalo donijeti. S tim da je u Nacrtu zakona napravljena jedna greška. U samom “Nacrtu zakona o doživotnoj mjesečnoj naknadi zaslužnim sportistima u FBiH”, tačnije u članu 10. stav 3. zakona vrši diskriminacija osoba s invaliditetom i krši se njihovo pravo na jednakost koje im garantuje „Povelja Evropske unije o temeljnim pravima“ u članu 21. stav 1., gdje se navodi sljedeće „Zabranjuje se svaka diskriminacija na bilo kojoj osnovi kao što je spol, rasa, boja kože, etničko ili socijalno podrijetlo, genetske osobine, jezik, religija ili uvjerenje, političko ili bilo kakvo drugo mišljenje, pripadnost nacionalnoj manjini, imovina, rođenje, invaliditet, dob ili spolna orijentacija.“Dakle u članu 10. nacrta Zakona u kojem se definišu Koeficijenti za obračun doživotne mjesečne naknade, a u stavu 3. ovog Člana jasno je napravljena razlika u koeficijentu za Olimpijske igre i Paraolimpijske igre. Koeficijenti su utvrđeni bazirajući se na staroj kategorizaciji sportista koja je također svojim odredbama diskriminisala osobe sa invaliditetom, međutim nekoliko dana nakon dostavljanja nacrta Zakona Vladi FBiH, Vlada je na sjednici održanoj 03.02.2022. godine izmijenila „Uredbu o određivanju kriterija za dodjeljivanje nagrade sportistima, sportskim radnicima i sportskim udruženjima iz FBiH za ostvarene vrhunske sportske rezultate na međunarodnim takmičenjima“, a koja u sebi sadrži novu kategorizaciju sportista u kojoj su na inicijativu Paraolimpijskog komiteta BiH izjednačene nagrade za ostvarene sportske rezultate na Olimpijskim i Paraolimpijskim igrama. Na ovaj način je otklonjena diskriminacija osoba sa invaliditetom u navedenoj Uredbi.Nadamo se da će u konačnici Nacrt Zakona i sam Zakon biti izjednačen sa novom Uredbom i na taj način ispravljena diskriminacija koja se sigurni smo nije namjerno napravila u nacrtu Zakona.Sve pohvale predlagačima što se konačno pokrenulo ovo pitanje, koje je već godinama unazad uređeno u susjednim nam državama. Iznos koeficijenta nije bitan, da li će se smanjiti na ovaj Paraolimpijski trenutni ili povećati na Olimpijski, ali je bitno da budu jednaki!Poštovani, pitanje se odnosi na član 6 stav (1) tačka (a) i (c) Nacrta Zakona. Naime, Nacrtom Zakona je propisano da radi ostvarivanja prava na doživotnu naknadu sportista treba da ispunjava između ostalog i (a) da ima navršenih 40 godina starosti, (c) da je kategorisan kao zaslužni sportista BiH, a što je direktno vezano za član 2 stav (1) tačka (b) ovog Nacrta Zakona. Članom 3. stav (1) tačka (a) Pravilnika o kategorizaciji sportista na nivou BiH sportisti su kategorisani prema određenim kategorijama, odnosno vrstom osvojene medalje na takmičenjima. Također, članom 6 istog Pravilnika kategorisani sportisti ostvaruju pravo na naknadu ukoliko su dobili rješenje o kategorizaciji i to:a) Zaslužni sportisti iz člana 3. stav (1) tačka a) ovog pravilnika ostvaruju pravo na jednokratnu novčanu nagradu na godišnjem nivou nakon što ispune uvjete za odlazak u penziju u skladu sa odredbama Zakona o penzijsko invalidskom osiguranju, odnosno da bi dobili traženu potvrdu o kategorizaciji sportista treba da ima navršenih 65 godina starosti, što je u direktnoj koliziji sa članom 6 stav (1) tačka (a) Nacrta Zakona u kojem se kaže da vrhunski sportista ima pravo na doživotnu sportsku naknadu ukoliko ima navršenih 40 godina starosti. Molim da to razmotrite, te da se na vrijeme otklone nepravilnosti. Hvala.

Pitanje postavljeno: 11.11.2024  Podijeli. Vidi pitanje Parlamentarac/ka nije odgovorio/la na ovo pitanje.

Pitanje na zakonu: Nacrt zakona o doživotnoj mjesečnoj naknadi zaslužnim sportistima u FBiH

Vidi sva pitanja na zakonu

Pitanje: Poštovani nadam se da će te odvojiti vrijeme da pročitate i odgovorite na ova dva pitanja koja su također dio "Mišljenja Paraolimpijskog komiteta BiH" na ovaj Nacrt Zakona u prethodnom mandatu.Da li se slažete da je potrebno izjednačiti koeficijente za osvojenu medalju na Paraolimpijskim igrama sa osvojenom medaljom na Olimpijskim igrama i na taj način otkloniti diskriminaciju osoba sa invaliditetom? Ovo je definitivno Zakon kojeg bi trebalo donijeti. S tim da je u Nacrtu zakona napravljena jedna greška. U samom “Nacrtu zakona o doživotnoj mjesečnoj naknadi zaslužnim sportistima u FBiH”, tačnije u članu 10. stav 3. zakona vrši diskriminacija osoba s invaliditetom i krši se njihovo pravo na jednakost koje im garantuje „Povelja Evropske unije o temeljnim pravima“ u članu 21. stav 1., gdje se navodi sljedeće „Zabranjuje se svaka diskriminacija na bilo kojoj osnovi kao što je spol, rasa, boja kože, etničko ili socijalno podrijetlo, genetske osobine, jezik, religija ili uvjerenje, političko ili bilo kakvo drugo mišljenje, pripadnost nacionalnoj manjini, imovina, rođenje, invaliditet, dob ili spolna orijentacija.“Dakle u članu 10. nacrta Zakona u kojem se definišu Koeficijenti za obračun doživotne mjesečne naknade, a u stavu 3. ovog Člana jasno je napravljena razlika u koeficijentu za Olimpijske igre i Paraolimpijske igre. Koeficijenti su utvrđeni bazirajući se na staroj kategorizaciji sportista koja je također svojim odredbama diskriminisala osobe sa invaliditetom, međutim nekoliko dana nakon dostavljanja nacrta Zakona Vladi FBiH, Vlada je na sjednici održanoj 03.02.2022. godine izmijenila „Uredbu o određivanju kriterija za dodjeljivanje nagrade sportistima, sportskim radnicima i sportskim udruženjima iz FBiH za ostvarene vrhunske sportske rezultate na međunarodnim takmičenjima“, a koja u sebi sadrži novu kategorizaciju sportista u kojoj su na inicijativu Paraolimpijskog komiteta BiH izjednačene nagrade za ostvarene sportske rezultate na Olimpijskim i Paraolimpijskim igrama. Na ovaj način je otklonjena diskriminacija osoba sa invaliditetom u navedenoj Uredbi.Nadamo se da će u konačnici Nacrt Zakona i sam Zakon biti izjednačen sa novom Uredbom i na taj način ispravljena diskriminacija koja se sigurni smo nije namjerno napravila u nacrtu Zakona.Sve pohvale predlagačima što se konačno pokrenulo ovo pitanje, koje je već godinama unazad uređeno u susjednim nam državama.Poštovani, pitanje se odnosi na član 6 stav (1) tačka (a) i (c) Nacrta Zakona. Naime, Nacrtom Zakona je propisano da radi ostvarivanja prava na doživotnu naknadu sportista treba da ispunjava između ostalog i (a) da ima navršenih 40 godina starosti, (c) da je kategorisan kao zaslužni sportista BiH, a što je direktno vezano za član 2 stav (1) tačka (b) ovog Nacrta Zakona. Članom 3. stav (1) tačka (a) Pravilnika o kategorizaciji sportista na nivou BiH sportisti su kategorisani prema određenim kategorijama, odnosno vrstom osvojene medalje na takmičenjima. Također, članom 6 istog Pravilnika kategorisani sportisti ostvaruju pravo na naknadu ukoliko su dobili rješenje o kategorizaciji i to:a) Zaslužni sportisti iz člana 3. stav (1) tačka a) ovog pravilnika ostvaruju pravo na jednokratnu novčanu nagradu na godišnjem nivou nakon što ispune uvjete za odlazak u penziju u skladu sa odredbama Zakona o penzijsko invalidskom osiguranju, odnosno da bi dobili traženu potvrdu o kategorizaciji sportista treba da ima navršenih 65 godina starosti, što je u direktnoj koliziji sa članom 6 stav (1) tačka (a) Nacrta Zakona u kojem se kaže da vrhunski sportista ima pravo na doživotnu sportsku naknadu ukoliko ima navršenih 40 godina starosti. Molim da to razmotrite, te da se na vrijeme otklone nepravilnosti. Hvala.

Pitanje postavljeno: 11.11.2024  Podijeli. Vidi pitanje Parlamentarac/ka nije odgovorio/la na ovo pitanje.

Pitanje na zakonu: Nacrt zakona o doživotnoj mjesečnoj naknadi zaslužnim sportistima u FBiH

Vidi sva pitanja na zakonu

Sva pitanja po zakonima