Da li si za ili protiv ovog prijedloga zakona?
ili Postavi pitanje i diskutuj sa parlamentarcima/kama
26.02.2025.
Preuzmite tekst zakona
Detaljnije
Predlagač:
Vlada FBiH
Vrsta procedure: Redovna
Oblast zakona: Socijalna politka
Status: U proceduri
Zakon bitan za EU integracije
Nacrt ovog zakona našao se na dnevnom redu 18. redovne sjednice Predstavničkog doma Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine, koja je zakazana za 26. februar 2025. godine.
Cilj ovog zakona jeste veće zapošljavanje osoba s invaliditetom na slobodnom tržištu rada te poticanje njihove ravnopravnosti na otvorenom tržištu rada i osiguranja stabilnosti Fonda za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje osoba s invaliditetom.
Ovim nacrtom vrši se djelimično usklađivanje s Direktivom Vijeća Evrope 2000/78/EC od 27. novembra 2000. godine o uspostavi općeg okvira za jednako postupanje pri zapošljavanju i obavljanju zanimanja u pravnom poretku Federacije Bosne i Hercegovine u dijelu koji se odnosi na zapošljavanje lica s invaliditetom. Fotografija: radiobrcko.ba
Ovo je jedna od najvažnijih tema
u ovom zakonu.
pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!
Pravo na zapošljavanje ima lice s invaliditetom kod kojeg je utvrđena smanjena, odnosno preostala radna sposobnost. Ukoliko se osposobljavanje vrši uz dokvalifikaciju i prekvalifikaciju lica s invaliditetom radi njegovog zapošljavanja, taj vid radnog osposobljavanja može ostvariti lice s invaliditetom do navršenih 65 godina života i koje se, s obzirom na prirodu i vrstu preostale radne sposobnosti, može osposobiti za rad na odgovarajućem poslu s punim radnim vremenom, što utvrđuje Institut za medicinsko vještačenje zdravstvenog stanja. Fotografija: pexels.com
Ovo je jedna od najvažnijih tema
u ovom zakonu.
pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!
Lice s invaliditetom zasniva radni odnos i ostvaruje svoja prava i obaveze u skladu s propisima o radu, drugim propisima, kolektivnim ugovorom i pravilnikom o radu. Fotografija: pexels.com
Ovo je jedna od najvažnijih tema
u ovom zakonu.
pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!
Lica s invaliditetom imat će prednost pri zapošljavanju ako, pored općih, ispunjavaju posebne uslove za radno mjesto. Prednost pri zapošljavanju lica s invaliditetom ostvaruje se pod jednakim uslovima, odnosno ukoliko u okviru procedure za prijem u radni odnos ostvare isti broj bodova kao druga lica kod kojih nije utvrđen invaliditet. Fotografija: pexels.com
Ovo je jedna od najvažnijih tema
u ovom zakonu.
pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!
Kako bi ostvarilo pravo na prednost pri zapošljavanju, lice s invaliditetom dužno je, uz prijavu na konkurs za prijem u radni odnos, pozvati se na to pravo te, pored dokaza predviđenih konkursom, priložiti i dokaz o utvrđenom statusu lica s invaliditetom u smislu ovog zakona. Ako se desi da se dva ili više lica pozivaju na prednost pri zapošljavanju, daje se mogućnost poslodavcu da samostalno donese odluku o izboru kandidata, uzimajući u obzir potrebe posla te interes i motivaciju kandidata. Fotografija: pexels.com
Ovo je jedna od najvažnijih tema
u ovom zakonu.
pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!
Poslodavci imaju pravo na poreske i carinske olakšice utvrđene poreskim i carinskim propisima i stimulans predviđen ugovorom o zapošljavanju lica s invaliditetom zaključenim s Fondom, službom za zapošljavanje, Federalnim zavodom za penzijsko i invalidsko osiguranje, nadležnom službom socijalne zaštite, jedinicom lokalne uprave ili s drugim poslodavcem. Privredna društva za zapošljavanje lica s invaliditetom i zaštitne radionice, te organizacije lica s invaliditetom koje imaju zaposlena lica s invaliditetom, uz navedena prava, imaju pravo na pogodnosti na osnovu statusa poslodavca, kao i na novčanu nadoknadu. Fotografija: pexels.com
Ovo je jedna od najvažnijih tema
u ovom zakonu.
pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!
Privredno društvo za zapošljavanje lica s invaliditetom koje ostvari status zaštitne radionice u skladu s ovim zakonom ima pravo na novčanu nadoknadu iz ovog zakona za sve zaposlene i pravo na subvenciju neto plaće zaposlenih lica s invaliditetom u visini 35 posto od prosječne neto plaće u FBiH prema podacima Federalnog zavoda za statistiku. Organizacije koje steknu status organizacija lica s invaliditetom imaju pravo na subvenciju neto plaće za najviše dva zaposlena lica s 90% i 100% invaliditeta. Fotografija: bljesak.info
Ovo je jedna od najvažnijih tema
u ovom zakonu.
pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!
Stimulansi koji se utvrđuju ugovorom o zapošljavanju lica s invaliditetom zaključenim s nosiocem osiguranja zapošljavanja su: jednokratna materijalna davanja, sredstva za prilagođavanje radnog mjesta i uslova rada kod poslodavca, sredstva namijenjena kupovini strojeva, opreme, alata, pribora potrebnog za odvijanje poslovnog procesa kod poslodavca, sredstva za nabavku i adaptaciju poslovnog prostora i sredstva naknade razlike zbog smanjenog radnog učinka ili za sufinansiranje dijela plaće asistenta (pomagača u radu) lica s invaliditetom u toku rada, a što će se detaljno urediti pravilnikom koji donosi Fond za profesionalnu rehabilitaciju i zapošljavanje lica s invaliditetom. Fotografija: poslovnenovine.ba
Ovo je jedna od najvažnijih tema
u ovom zakonu.
pokaži svoje mišljenje i uključi se u raspravu!
Pitanje: Poštovana Azra i poštovani Admire, odabrao sam Vas da Vam spostavim ovo pitanje u vezi nacrta Zakona o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju osoba sa invaliditetom jer ste Vi Azra istaknuti parlamentarac odgovorni za ovu oblast ili temu, a gospodin Admir je jedan od najaktivnijih pralamentaraca, te ga smatram izuzetnim ekonomskim stručnjakom pa volio bi da čujem i njegov odgovor. Naime naše udruženje je osnovalo privredno društvo za zapošljavanje osoba sa invaliditetom Reset Inžinjering doo Tuzla koje trenutno broji 10 upslenih osoba sa invaliditetom od kojih je pola tj 5 osoba sa 100% invaliditetom koji ostvaruju pravo na tuđu njegu i pomoć i naše privredno društvo ostvaruje status zaštitne radionice. S obzirom da smo svi svjesni koliko je odluka o povećanju minimalca od januara 2025. godine dovela u pitanje opstanak mikro preduzeća kao i socijalnih preduzeća poput našeg, od velike je važnosti da se zakon o profesionalnoj rehabilitaciji i zapošljavanju implementuje u potpunosti. Govorim ovo iz razloga jer me interesuje tumačenje dva člana ovog zakona.Član 34 galasi:(Obaveza ugovaranja poslova sa pravnim subjektima koji zapošljavaju lica sainvaliditetom pod posebnim uslovima)(1) Subjekti iz člana 18. stav (1) ovog zakona, osim privrednih društava čijivećinski vlasnik kapitala nije država, dužni su najmanje 35% od svojih potrebaza proizvodima i uslugama koje proizvode i pružaju privredna društva zazapošljavanje lica sa invaliditetom, zaštitne radionice i samostalne djelatnostiu vlasništvu lica sa invaliditetom, zadovoljavati od ovih privrednih društava,zaštitnih radionica i samostalnih djelatnosti u vlasništvu lica sa invaliditetom,pod uslovima koji važe na tržištu.(2) Ugovorni organ obavezno primjenjuje preferencijalni tretman od 20% odukupnih uslova tendera u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama.(3) Obim poslova iz stava (1) ovog člana utvrđuje se na početku svakekalendarske godine ugovorom između subjekata iz stava (1) ovog člana iprivrednih društava za zapošljavanje lica sa invaliditetom, zaštitnih radionica isamostalnih djelatnosti u vlasništvu lica sa invaliditetom.PRVO PITANJE GLASI: Molim Vas da mi protumačite ovaj član i da mi objasnite na koji način "natjerati" institucije da poštuju ovu naredbu da su DUŽNI, jer na taj način državne institucije bi podržale zapošljavanje osoba sa invaliditetom i ne bi dozvolili da zaštitne radionice otpuštaju radnike kao što se to desilo u jednoj firmi u Tuzli gdje je otpušteno 7 osoba sa invaliditetom.Član 32.(Olakšice za zapošljavanje lica sa invaliditetom)(1) Poslodavac koji zapošljava lice sa invaliditetom, a koji ispunjava uslove izčlana 20, odnosno člana 21. ovog zakona, te pravni subjekti koji zapošljavajulica sa invaliditetom pod posebnim uslovima, imaju pravo na:a) poreske i carinske olakšice utvrđene poreskim i carinskim propisima,DRUGO PITANJE GLASI: Molim Vas da mi objasnite koje su to poreske olakšice koje mogu koristiti privredna društva za zapošljavanje osoba sa invaliditetom. Naime prilikom uvoza opreme za naše poslovanje šef carinske ispostave Tuzla kao i uposlenici Federalnog ministarstva rada i socijalne politike nam nisu znali objasniti da li imamo pravo na oslobađanje carinskih i poreskih dadžbina.U nadi da ćete nači vremena i odgovoriti na postavljena pitanja te na taj način spasiti trenutni status zaposlenih osoba sa invaliditetom u FBiH unaprijed se zahvaljujem.S poštovanjem,Aladin Kavgić, predsjednik udruženja "RE-SET", Izvršni direktor "RESET INŽINJERING" d.o.o. TuzlaKontakt telefon: 035/981-011, 061/665-729
Pitanje podržano: 0, Pitanje nije podržano: 0
Admir Čavalić,
SBiH, 26.02.2025.
Poštovani,
Hvala na javljanju i svaka čast za djelovanje. Pažljivo sam pročitao pitanje. Ne mogu ponuditi autentično tumačenje, ali mogu svakako navesti svoje viđenje. Vezano za član 34. (odnosno član 50. aktuelnog zakona) sve je jasno i sve stoji. Ono što u praktičnom smislu nedostaje jeste jasan mehanizam nadzora, kontrole i kažnjavanja. Prije par godina sam uputio zaključak na tom fonu, ali nije u praksi bilo realizacije. To bi sada trebalo da riješimo kroz unaprijeđenje ovog nacrta. Vezano za olakšice, to se veže za druge zakone. Za potpun odgovor ću kontaktirati Ministarstvo finansija FBiH.
Svako dobro i hvala još jednom na javljanju.
Pitanje: Smatrate li da će poslodavci biti više motivisani da stvaraju bolje uslove za zaposlena lica s invaliditetom zbog subvencija koje primaju?
Pitanje podržano: 0, Pitanje nije podržano: 0
Admir Čavalić,
SBiH, 26.02.2025.
Poštovani,
Ovo je Nacrt zakona. Tako da postoji prostora za doradu istoga. Zakon je pravljen po uzoru na zakonsko rješenje u Sloveniji. Stvaraju se pretpostavke za veću motivaciju poslodavaca, međutim bitno je pratiti i druge okolnosti poput fiskalnih uvjeta, promjena u ekonomskom sistemu i slično. Napominjem, zakon je u formi nacrta. Idemo u doradu. Još pratim i opravdane zahtjeve i zaključake organizacija i institucija sa područja Tuzlanskog kantona: JU Zavod za odgoj i obrazovanje osoba sa smetnjama u psihičkom i tjelesnom razvoju Tuzla, Skupština Tuzlanskog kantona, Komisija za rad i socijalnu politiku Skupštine Tuzlanskog kantona, Imam pravo - udruženje građana i drugi.
Svako dobro i hvala na pitanju.
Pitanje: Podržavate li ovaj zakon?
Pitanje podržano: 0, Pitanje nije podržano: 0
Admir Čavalić,
SBiH, 26.02.2025.
Poštovani,
Ovo je Nacrt zakona. Tako da postoji prostora za doradu istoga. Podržavam ovaj zakon pod uslovom da se prihvate opravdani zahtjevi i zaključak organizacija i institucija sa područja Tuzlanskog kantona: JU Zavod za odgoj i obrazovanje osoba sa smetnjama u psihičkom i tjelesnom razvoju Tuzla, Skupština Tuzlanskog kantona, Komisija za rad i socijalnu politiku Skupštine Tuzlanskog kantona, Imam pravo - udruženje građana i drugi.
Dakle, nacrt je. Moramo ga izmijeniti kako bi se do Prijedloga zakona napravio kompromis u vezi radnih centara. Danas sam razgovarao sa predstavnicima ministarstva na tu temu - ima neke volje, ali ne potpuno. Mora se nastaviti pritisak kako bi imali pravo rješenje.
Svako dobro i hvala na pitanju.